MOLDE: – Det er galskap å kjøre opp saka så fort! Dette ligger inne først i Nasjonal transportplans (NTP) andre periode. Vi har god tid, sier Rolf Arne Hamre (Sp) etter at Vegvesenet la fram mulighetsstudien for en firefelts E39 på Retiro for plan- og utviklingsutvalget (PUU).

Skal opp i november

Skissene ble lagt fram som en orienteringssak tirsdag. PUU vil til neste møte få rådmannens innstilling etter utredningen om veg eller tunnel for nye E39 fra Bolsønes til Årø.

Hamre sier at han da vil legge fram et forslag om at skissene skal ut på seks ukers offentlig høring.

– På den måten kan alle uttale seg. Skissene er altfor viktig til å bare bli lagt fram for oss.

Den 16. november skal kommunestyret behandle saka, men reguleringsprosessen for området har ikke startet.

– Biten som mangler

Seniorrådgiver Håvard Austvik i Statens vegvesen svarte at tempoet må kommunen sjøl bestemme:

– Hos oss ser vi at Ålesund nå kan komme i gang med bypakken i 2020, Kristiansund i 2022 og Molde og Ørsta/Volda i 2023. Den muligheten kan Molde kommune ta og ikke ta. For vår del tenker vi at utfordringene i Molde er her og nå. Da kan vi prøve å legge til rette for det her og nå, eller vi kan vente.

Strategisjef Kjetil Strand opplyste at for å kunne sende inn en søknad om bompenger, må Molde ha vedtatte reguleringsplaner for hele strekninga.

– I Molde er det denne biten som mangler plan nå. Det er en omfattende veg for å få på plass en eventuell bypakke. Går man videre med bypakken, eller går man videre med et helt annet spor? la Strand til.

– En rasering

Austvik påpekte at det var viktig at politikerne fikk et realistisk bilde av muligheten for en god vegløsning i dagen på Retiro. Det overbeviste ikke alle.

– Dette er nærmest en total rasering av området. Det blir mer trafikk i områdene rundt, som i Kometvegen, som vil få den nye trafikken inn til Lubbenes. Nå ser vi hva konsekvensene kan bli, ikke bare som en beskrivelse i en rapport. Nå ser vi at alle husene i Tøndervegen forsvinner, påpekte Hamre.

– Ja, det er derfor vi vil vise dere dette. Vi vil være ærlige med dere på at det er fordeler og ulemper, før dere tar valget. Som politikere vil alltid noen være uenige med valgene dere tar. Det er litt pest eller kolera her, svarte Austvik.

Spare inn på sykkelveg

Frank O. Sæther (Ap) lurte på om det var noe å spare på bredden ved å bare ha én gang- og sykkelsti, og mot sjøen.

– Ja, men da utspiller den delvis rollen sin. Folk bor på nordsida av vegen. Da er det der det er naturlig å sykle raskt når man skal til og fra jobb. På sørsida er det bra å ha en egen gangveg for mer rekreasjon, med et roligere tempo, og som er knyttet sammen med friområdet på Retiro. Skissa med en sykkelsti på hver side er i tråd med sykkelplanen som kommunen har vedtatt, svarte Austvik.

Gammeldags?

Ap-politikeren medga at 50-årsperspektivet for trafikken skremte ham:

– Hva vet vi egentlig om behovet for bilen, og hvilket drivstoff den bruker i framtida? Denne løsningen ser jo egentlig litt gammeldags ut, påpekte Sæther, og fikk svar:

– Ja, dette er basert på dagens utfordringer. Men en Elbil tar like mye plass som en fossilbil. Statens vegvesen skal i dag være vel så mye en transportetat som en vegetat. Vi skal tenke på all transport, også det kollektive og gang- og sykkelveg, påpekte Austvik.

SVs Kristin Mandt Heim påpekte at hun vanskelig kunne se for seg at forslaget skulle få ned biltrafikken i Molde.

– Da må vi nok tenke enda mer kreativt. Det ser ut som en barriere her ned mot sjøen, som jeg tror man vil angre på, sa Mandt Heim.