Vestnes: – Det vil være ekstremt viktig for Vard Langsten, kommunen og hele Vestnes-samfunnet. Ikke minst i den situasjon verftsnæringa nå befinner seg i, sier Geir Inge Lien, som har engasjert seg for at oppdraget på de nye kystvaktskipene skal gå til norske verft. Han har deltatt i møter i departementet sammen med ledelsen ved Vard Langsten og Vestnes Næringsforum.

– Vi var i møter i departementet allerede før anbudet ble lyst ut, og understreket betydninga av at dette oppdraget går til norske verft. Det er veldig viktig at norske verft nå blir prioritert i den situasjon næringa er oppe i etter det som har skjedd innenfor petroleumssektoren. Før spydde verftene ut offshorefartøy rett som det var, sier Geir Inge Lien. Nå har dette markedet som kjent stoppet opp.

– Glad Langsten nådde opp

Geir Inge Lien sier han er svært glad for at Vard Langsten nådde opp i konkurransen. De to andre verftene som ønsket å bygge de nye kystvaktskipene var Westcon Yards AS i Rogaland og Kleven Verft AS i Ulsteinvik.

– Vard Langsten har hatt en veldig god relasjon til forsvaret. De har bygd begge de to siste etterretningsskipene for Forsvaret. De har også avtale om vedlikehold av kystvaktfartøy. De bygde også kystvaktfartøyet KV «Svalbard». Vard Langsten har gjort en god jobb, har et godt renomme og er en veldig viktig arbeidsplass i Vestnes kommune, sier Geir Inge Lien.

Han framholder at byggingen av de nye kystvaktskipene vil være svært viktig også for mange arbeidsplasser rundt verftet.

Erstatter Nordkapp-klassen

Det var i september i fjor regjeringa offentliggjorde at det skal bygges tre nye skip til Kystvakten som erstatning for de tre skipene i Nordkapp-klassen.

Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide opplyste for kort tid siden at de har sett på tilbudet fra de tre verftene, og har valgt å forhandle vidare med Vard Group AS Langsten. I fall det ikke blir en avtale med Vard Group AS Langsten, vil et av de to andre verftene bli kalt inn igjen til forhandlinger, skrev regjeringa i en pressemelding.

Stortinget skal få saken til endelig godkjenning i 2018. Det første fartøyet skal leveres i 2022.

– Av hensyn til Forsvarets behov innenfor beredskap og forsyningssikkerhet, og for å sikre kompetansen i Norge, ble det avgjort at det bare var norske verft som kunne delta i konkurransen. Alle de tre verftene hadde konkurransedyktige tilbud med stort innslag av norske leveranser, skrev regjeringa i en pressemelding.

Norsk utstyr

Arnfinn Ingjerd i Maritimt Forum Nordvest uttalte til Sunnmørsposten at det er viktig at også utstyret som går med til bygginga kommer fra Norge, slik at kontrakten også kommer utstyrsnæringa til gode.

– For oss er det avgjørende at det blir brukt norske underleverandører. Vi vil følge innkjøpene tett, uttalte Ingierd,

Nytt oppdrag til Aas

Aas Mek. Verksted i Vestnes, som har spesialisert seg på brønnbåter, kan også få en ny kontrakt.

I løpet av denne måneden vil ålesundsrederiet Sølvtrans avgjøre om rederiet skal benytte seg av en opsjon på å bygge en ny brønnbåt.

– Vi har en opsjon, og den tenker jeg vi kommer til å ta, sier adm. direktør Roger Halsebakk i Sølvtrans til Nett.no.

Det betyr i så fall en kontrakt på mellom 200 og 250 millioner kroner for Aas Mek. Verksted.

Geir Inge Lien (Sp) i Vestnes. Foto: Richard Nergaard