ÅLESUND: Fremskrittspartiets gruppeleder i fylkestinget, samferdselspolitiker Frank Sve vil ansette flere byråkrater i samferdselsavdelingen i Møre og Romsdal.

Må matche Vegvesenet

– Jeg snakker om fageksperter med spesiell kompetanse. Vi trenger en fagekspert på bruer, en tunnelekspert, en kaiekspert, en vegekspert. Dette skal være faglige toppfolk som kan matche Statens vegvesen og sørge for at vi får det vi bestiller, forklarer Frank Sve.

Bakgrunnen for at Frps gruppeleder argumenterer kraftig for å øke antall vegbyråkrater i samferdselsavdelingen, er de store pengesummene fylkeskommunens vegprosjekt omfatter.

– Vi har dyktige folk i samferdselsavdelingen i fylkeskommunen, men de har bare to hender og to føtter og klarer ikke å følge opp alle samferdselsprosjektene. Den eneste måten vi kan styrke kontrollen og oppfølgingen av Statens vegvesen på, er å styrke staben vår, sier Sve.

Kan vegene bygges billigere?

– Hva er grunnen til at du foreslår å ansette flere spesialister nå?

– Vi er i gang med en rekke krevende samferdselsprosjekt. For eksempel Nordøyvegen til 3,8 milliarder kroner. Klarer vi å styre kostnadene der slik at vi bygger Nordøyvegen 0,5 prosent billigere, kan vi med god margin ansette flere spesialister. Vi trenger folk til å følge opp bestillingene våre, og kontrollere at arbeidene ikke blir dyrere enn nødvendig. Husk at det ikke er Stratens vegvesen som sitter med det økonomiske ansvaret for fylkeskommunens samferdselsprosjekt; det er vi i fylkestinget og fylkesordføreren, sier Frank Sve.

Stikkrenne kostet 10 millioner

Sve trekker fram et par eksempler han mener belyser hvor viktig det er for fylkeskommunen å ha kontroll på små og store prosjekt:

– I Rindal var der ei stikkrenne og ei skjæring som skulle utbedres. Den var ikke planlagt eller budsjettert. Vi i samferdselsutvalget ble ikke orientert om kostnaden, og så kom regninga: 10 millioner kroner! Et annet prosjekt: På strekninga Røyr-Hellesylt ble det lyst ut anbud på gang- og sykkelveg. Fylkeskommunen hadde da lagret masse ikke langt unna. Dette var masse som kunne vært brukt. Men noen hadde glemt å legge inn den forutsetningen i anbudet. Resultatet ble at fylkeskommunen kjøpte masse fra entreprenørene, mens vi sjøl hadde masse i deponi ikke langt unna. Der kunne vi spart et betydelig beløp, sier Frank Sve.

– Når du mener det er nødv endig å intensivere kontrollen med samferdselsprosjekt, er det en tvilsom attest til Statens vegvesen?

– Nei, de har flinke folk. Men vi i fylkeskommunen må være trygg på at vi får det vi bestiller, til riktig pris og til riktig kvalitet. Kanskje trengs det ikke bli brukt den dyreste kantsteinen på alle prosjekt. Vi må kunne følge med gjennomføringen av prosjektene, og da må vi ha eksperter som matcher Statens vegvesen, mener Sve.