– Dette er en god ordning. Jeg har behov for å øvelseskjøre ved siden av at jeg tar norsk sertifikat. Jeg har kjørt i tre år i Syria, men det begynner å bli lenge siden, fastslår syriske Mohamad Moti rett før sin andre øvelseskjøring med frivillig Per Øvermo.

Må være igang med opplæring

Det er tre uker siden Fræna Flyktningtjeneste og Røde Kors satte i gang prosjektet Habil i Fræna. Kort fortalt går prosjektet ut på at personer som skal ta norsk førerkort får øvelseskjøre med en bil innkjøpt til Røde Kors med midler fra Gjensidigestiftelsen. Det er et kriterium at personen er i gang med opplæring på kjøreskole.

Seks frivillige og åtte-ni deltakere er foreløpig tilknyttet prosjektet i Fræna.

– Fint å hjelpe

Per Øvermo meldte seg frivillig fordi han hadde tid og lyst til å bidra.

– Det er fint å få hjelpe til. Dette er personer som ikke har all verdens økonomi. Moti er kjempeflink, og er en hyggelig kar. Vi kjørte i to timer første gang. Da stoppet vi på Skaret og tok en kaffekopp også, sier Øvermo.

Habil handler først og fremst om øvelseskjøring, men er også en anledning til gode samtaler, påpeker Øvermo.

– Hva er annerledes i Norge kontra Syria?

– I Syria var det mer motorveger. Og ikke snø, sier Moti.

– Dyrt å ta lappen

Øystein Sandnes, en annen av de frivillige, sier at han en god stund har ønsket å hjelpe flyktninger med øvelseskjøring. Med automatgir på begge sine private biler har det vært uaktuelt. Så da Flyktningtjenesten fikk disponere en Toyota Yaris med manuell girkasse, var Sandnes snar med å melde seg. Når vi møter ham har han akkurat hatt sin første kjøring med George Abdalla.

– Han har erfaring fra tidligere, så det gikk veldig fint, sier Sandnes.

– Hvorfor er det viktig for deg å få øvelseskjøre, George?

– Det er dyrt å ta lappen. Samtidig trenger jeg sertifikatet for å få jobb. Jeg har også en sønn som går i barnehage. Jeg har hatt lappen i 15 år i heimlandet mitt, sier Abdalla, som har bodd i Norge i to år, like lenge som Moti.

Syriske sertifikat er ikke gyldig

Når man kjører med norsk sertifikat i Europa får man automatisk «midlertidig kjøretillatelse». I Norge blir noen lands førerkort ikke godkjent i det hele tatt, mens andre får midlertidig kjøretillatelse, opplyser Lisa Eikrem, konsulent i Flyktningtjenesten i Fræna.

– Bor man i Fræna må man ha bil til familieutflukter, for å kjøre barn på trening, til jobb og liknende. Det er fint at de frivillige stiller opp. Integrering skjer ikke fra et kontor, sier Kari Småge, leder i Flyktningtjenesten i Fræna.

Tre kommuner i fylket

Habil er et prosjekt som bare finnes i Møre og Romsdal.

– Per i dag er det aktivitet i Ålesund, Rauma og Fræna. Bilen vi fikk har vært på Vestnes, der de har hatt Habil tidligere. Tilbudet er for alle som har behov for mengdetrening, ikke bare flyktninger. Man kan melde seg på nettet, hvor man blir matchet med en frivillig, sier Lisa Eikrem.

Flest menn

Øvelseskjøringsparene avtaler tidspunkt seg imellom på en lukka Facebook-gruppe. Der har de oversikt over når bilen er ledig.

– Er det flest menn som øvelseskjører og tar lappen?

– Det fordeler seg på samme vis som andelen flyktninger som kommer til Norge. Det er flest menn, sier Småge.

Frivillige Øystein Sandnes (f.v.), Per Øvermo sammen med George Abdalla og Mohamad Moti fra Syria. Foto: Rigmor Sjaastad Hagen
Kari Småge, leder for Flyktningtjenesten i Fræna, er glad for den frivillige øvelseskjørings- Innsatsen. Foto: Rigmor Sjaastad Hagen