– Rekrutteringsvansker er ikke noe nytt. Det er rapportert jevnlig gjennom styre og årsmeldinger, sier enhetsleder PPT GEF, Kjersti Melsnes, til Romsdals Budstikke.

Tre vakanser

Av sju stillinger er tre vakante. De må gjøre det beste ut av situasjonen, hvilket betyr at de fire som er i arbeid må bruke sin kapasitet der behovet til enhver tid er størst. Slik «brannslokking» er slitsomt og langt fra en optimal arbeidssituasjon; barn, elever samt voksne får ikke de tjenester som de etter opplæringsloven har rett til.

Eide er vertskommune

Vi møter enhetslederen og rådgiver Elisabeth Karlsen i Eide sentrum, der vertskommune Eide holder PPT med kontorlokaler i Coop-bygget.

Kjersti Melsnes tok over lederjobben etter Kari Nergård i 2013, Elisabeth Karlsen begynte ved kontoret i 2012. De to andre, PP-rådgiverne Elisabet Hunnes og Astrid M. Flugstad, er ute i felten og arbeider når Budstikka er innom.

I PPT-enheten slik den er nå, har leder ansvaret for Fræna videregående skole, en annen har hovedsakelig barnehagene, en tredje har barnehage, grunnskole og voksne, og en fjerde har grunnskoler. Alle er borti det meste, får vi vite.

Må prioritere

Arbeidssituasjonen ved kontoret gjør at de må prioritere, og de legger ekstra vekt på barnehagene.

– Slik fanger vi opp barnehagebarn med hjelpebehov som ellers kanskje ikke ville bli oppdaget før i barneskolen. Personalet er sterkt medvirkende til hvorledes vi skal jobbe i denne pressete situasjonen, sier Karlsen og Melsnes.

– Hvilken kompetanse trengs?

– Vi ønsker primært logopeder og spesialpedagoger på mastergradsnivå. Men på fire utlysinger har det ikke kommet søkere som kunne tilsettes. Det er innkalt til eierskapsmøte 27. oktober, der det skal drøftes å gå ut med en ny utlysing.

PPT-lederen sier at stillingene har vært utlyst fire ganger.

– Hva mener du vanskene med å rekruttere medarbeidere skyldes?

– PPT er generelt en krevende arbeidsplass. Her i Gjemnes, Eide og Fræna har vi et arbeidskrevende distrikt med lange avstander. Det blir mye reising mellom skoler og barnehager. Du er mye alene ute på jobb, og du må ha god omstillingsevne. Dette kan være slitsomt. Det fordres også at PP-rådgiverne som jobber i barnehage og skole har god kompetanse.

Stor arbeidsmengde

Med samhandlingsreformen, som trådte i kraft 1. januar 2012 fikk kommunene utvidet ansvar for folks helse, og opplæring. Dette medfører økt arbeidsmengde med sakkyndighetsarbeid for voksne med ulike tilretteleggingsbehov.

Arbeidsfeltet til PPT GEF omfatter barnehager, grunnskoler, Tøndergård skole og ressurssenter, Fræna og Eide opplæringssenter og Fræna vgs.

– Som følge av samhandlingsreformen har PPT fått økt arbeidsmengde, som ikke gjenspeiles i PPT-malen, påpeker Melsnes.

Antall henvisninger fra 2011 til 2016 viser en betydelig økning i videregående skole, og voksne når det gjelder sakkyndighetsarbeid.

– Veldig givende

Melsnes og Karlsen er opptatt av å få fram at arbeid i PPT er faglig givende, men ser likevel at mange går tilbake til skolesystemet siden de har en utdannelse som åpner for det.

– Hvordan har samarbeidspartnerne dere skal betjene taklet det?

– Vi har blitt møtt med forståelse for utfordringene og godt samarbeid. Men dette er sjølsagt ikke en optimal tilstand.

– Hvordan håndterer dere sjøl belastningen?

– Vi forsøker å bevare et godt miljø gjennom faglig og sosialt samhold.

– På hvilken måte?

– Mandag er alltid «innedag», der vi arbeider her på kontoret. Da har vi personalmøte/teammøte og prøver å spise lunsj sammen. Dialog er nødvendig for å styrke teamarbeidet.

Høst og vår legger vi gjerne opp til et treff der vi runder av arbeidsperioden med faglig og sosialt samvær.

– Hvordan er det å være leder i denne situasjonen?

– Det er utfordrende å balansere mellom rådgiver- og lederfunksjonen og samtidig skulle ivareta de ansatte i denne prosessen, vedgår Kjersti Melsnes.

Uviss framtid

Som følge av kommunereformen har PPT i mange av landets kommuner havnet i støpeskjeen.

På eierskapsmøtet 27. oktober skal PPT GEFs stilling fram til nye Hustadvika kommune kommer i funksjon, drøftes.

– Vi er i prosess med eierkommunene om mulig ny struktur i nye Hustadvika kommune. Det er ennå ikke gitt hvordan dette vil bli, påpeker PPT-leder Kjersti Melsnes.

Å arbeide i Pedagogisk psykologisk tjeneste er faglig givende, synes Elisabeth Karlsen (t.v.) og Kjersti Melsnes. Foto: Oddbjørn Harnes