Molde: For å få ut viktig og oppdatert informasjon om nye Molde kommune oppgraderes informasjonsarbeidet i kommunene.

En ny kommunikasjonsrådgiver skal ansettes og en av oppgavene blir å gi ut avis. I den interne utlysningsteksten heter det at en av de sentrale oppgavene blir å lede arbeidet med å produsere og utgi innbyggeravis Men vedkommende skal også utvikle og drifte nettportalen nyemolde.no, samt ulike kontoer i sosiale medier. Det skal også satses på filming av møter i fellesnemnda informasjonskampanjer og andre publikumsretta tiltak.

Alle kanaler

– Vi vil satse på lettleste og oppdaterte nettsider, samt bruke sosiale medier når det er relevant. Men ikke alle innbyggerne våre er aktive i digitale kanaler, så for å nå alle vil vi gi ut en informasjonsavis to ganger i året, sier prosjektleder Britt Rakvåg Roald.

Den nye avisa skal ut første gang i desember. Deretter kommer to utgaver i 2018 og to utgaver i 2019. Avisa skal distribueres til alle husstander i kommunene som skal slå seg sammen; Midsund, Nesset og Molde, opplyser Rakvåg Roald.

Kommunevåpen

Det er budsjettert med 375.000 kroner til kommunikasjonstiltak i 2017 mens det for de to neste åra er satt av 750.000 kroner per år. I tillegg skal det brukes 300.000 kroner på prosessen med nytt kommunevåpen.

– I dag kan man finne informasjon om den nye kommunen på nettsida nyemolde.no. Denne er imidlertid i ferd med å omprofileres. Da er tanken at den skal bli enda mer tilrettelagt og publikumsvennlig med spesiell tydelighet på det vi ønsker spesielt engasjement rundt. Vi er opptatt av at folk skal kunne finne den informasjonen de er på jakt etter, og at de skal kunne komme med innspill, sier Rakvåg Roald. Hun opplever at stadig flere kommer på banen og at flere ønsker å vite mer.

– Vi ønsker også å bre ut eierskapet til den nye kommunen, og kunne vise fram de gode eksemplene, sier prosjektlederen.