Det var beskjeden fra Statens vegvesen på folkemøtet i Molde rådhus mandag kveld. Salen var så å si fullsatt, det kom mange kritiske spørsmål.

I den vedtatte bypakken ligger det inne at strekninga Bolsønes-Årø blir bygd ut med firefeltsveg i dagen. Samtidig har Molde kommune bedt om at alternativ med tunnel østover fra Bolsønes med utløp i Eikrem/Årødalen blir vurdert, og det er dette Statens vegvesen nå har gjort.

Vegen slik Statens vegvesen anbefaler vil koste 2,1 milliarder, 900 millioner av dette kommer fra Staten, resten fra bompenger.

Konsekvenser

Tunnelløsninger vil koste opp til 5,4 milliarder, alt etter lengde og innslagspunkt. Her er det seks alternativ, ingen av disse blir anbefalt av Statens vegvesen. På møtet stilte Kjell Vatne spørsmål om det ikke kan bygges en kulvert med betonglokk over nyvegen for å få bedre åpning mot sjøen. Svaret var at det er mulig, men kostnadene ville bli 3,2 milliarder.

– Tenk helhet

Palma Sigerseth mente at det kunne være en god idé nettopp å nullstille NTP og tenke helhet for Bypakke Molde. Hun frykter at den nye vegen vil føre til store ulemper for dem som bor og har sitt arbeid langs den nye vegen.

Mange frykter samtidig at en 17 meter brei 4-felts veg vil dele området i to og gjøre tilgangen til strandområdene mye dårligere enn det er i dag.

– Dette er ikke løsningen for framtida, det blir dramatiske inngrep. Hvordan blir dette seende ut? Det har vi ikke fått noe svar på ennå, sa Terje Tovan.

– Jeg anbefaler ingen asfaltjungel. Vi skal sikre fortsatt god tilgang til områdene ved sjøen. Nå skal vi se på utfordringer og muligheter. Med tunnelløsning øst for byen risikerer vi å nullstille Nasjonal Transportplan for denne strekninga, sa strategisjef Ketil Strand i Statens vegvesen.

– Må tenke nytt

– Vi må endre trafikkvanene til folk, her blir restriktive tiltak på biltrafikken nødvendig. Satsing på kollektivtransport og sambruksfelt er virkemidler, la han til.

Senioringeniør Andre Moltubak hadde statistikk på dette. Folk i Molde sykler og går mindre enn det som er normalt, vi tar også bussen sjeldnere. Med ny innfartsveg fra øst blir det langt lettere med alternativ til bil.

Molde kommune var arrangør for folkemøtet. Ordfører Torgeir Dahl er godt fornøyd.

– Stort oppmøte, gode spørsmål fra publikum og klare svar fra Statens vegvesen. Hva som blir den endelige innstillingen i saka, kan jeg ikke si noe om nå. Det som er klart, er at de faglige vurderingene til Statens vegvesen vil veie tungt, sa Torgeir Dahl til Romsdals Budstikke etter at møtet var over.

Avgjøres i november

Saka skal nå opp til politisk behandling i Molde kommune. Først i Plan- og utviklingsutvalget den 31. oktober, deretter i formannskapet og til slutt i kommunestyret den 16. november.

Fra tirsdag morgen kan folk som har innspill og kommentarer til saka komme med innspill til kommunene. Siste frist for dette er 6. oktober.

Utbyggingen av strekninga Bolsønes-Årø er en del av opplegget for Møreaksen. Her gjentar Torgeir Dahl at det ikke er aktuelt å sette trafikk på Møreaksen før ny vegløsning gjennom Molde er på plass.

Romsdalsaksen på plass

Flere sentrale personer i Romsdalsaksen var også til stede. De stilte seg opp foran inngangen og samlet underskrifter til støtte for Romsdalsaksen. Daglig leder Jørn Inge Løvik forteller at de nå nærmer seg 3000 underskrifter.

– Vi stiller ikke opp her for å provosere, men for å informere, sier Jørn Inge Løvik.

– Helt greit, dette er en demokratisk rett alle har, sier Olav Gjerland, styremedlem i Møreaksen AS på veg inn til møtet.

Mange spørsmål: Geir Blakstad var av mange som tok ordet med kritiske spørsmål. Foto: Olav Skjegstad
Gir seg Ikke: Frode Gjelstenli og Jon Ingar Eik Romsdalsaksen stilte opp foran inngangen og samlet underskrifter. Torfinn Bjørnå støtter dem. Foto: Olav Skjegstad