MOLDE: Gjennomgangstrafikken på E39 er fra før bestemt skal føres i tunnel fra Julbøen vest for Molde sentrum, og ut på Bolsønes-området. Det innebærer en strekning på rundt 10 kilometer, med en kort tunnel og en lang tunnel.

Men hvordan skal trafikken føres fra Bolsønes og østover?

Politikerne ble orientert

Tirsdag ettermiddag fikk politikerne i plan- og utviklingsstyret i Molde høre hvordan fagmiljøet i Statens vegvesen vurderer mulighetene for å legge trafikken i nye tunnel østover.

– Er det mulig å forlenge tunnelløsningene østover fra Bolsønes?

– Teknisk er det helt greit. Det er andre forhold som kan veie tyngre, sier strategisjef Kjetil Strand i Statens vegvesen Region Midt til Romsdals Budstikke.

Sammen med seniorrådgiver Håvard Austvik og senioringeniør Andre Moltubakk har Strand vurdert tre ulike løsninger med tunnel fra Bolsønes og østover.

Alternativ nummer 1:

Tunnel fra Bolsønes til Lergrovik. Med en slik løsning tenker planleggerne at trafikken vestfra kommer ut av tunnelen ved Bolsønes, omtrent der lyskrysset i dag er nær Shell-stasjonen og Felleskjøpet. Der blir det ei rundkjøring i dagen.

Fra rundkjøringa kan trafikken ledes inn i en tunnel som går i en bue inne i fjellet og kommer ut ved Lergrovik.

Alternativ nummer 2:

Tunnel fra Bolsønes til Årø. Likedan som i alternativ 1 kommer trafikken vestfra ut av tunnelen på Bolsønes. Derfra videre via rundkjøringen og inn i en tunnel på cirka 4,3 kilometers lengde med utløp ved rundkjøringa på Årø.

Alternativ nummer 3:

Tunnel fra Bolsønes til Eikrem. Denne løsningen betinger at framtidig E39 følger en øvre trasé fra området Årødalen inn mot Lønset. Fra rundkjøringa på Bolsønes tenkes vegen lagt i to tunneler, Bolsønes-Eikrem og Årødalen-Røbekk, en distanse på mellom 5 og 6 kilometer.

Alle disse løsningene bygger på at trafikken vestfra går i tunneler fra Julbøen til Bolsønes.

– Velges den lengste tunnelløsningen fra Bolsønes til Røbekk, vil trafikantene kjøre cirka 1,5 mil i tunnel fra Julbøen til Røbekk?

– Det er riktig. Distansen fra trafikken kommer på land fra fjordkryssingen på Julbøen til Årødalen/Røbekk blir cirka 14,5 kilometer.

– Når kan det komme penger til å bygge en lengre tunnelløsning fra Bolsønes og østover?

– Molde har allerede fått bevilget penger til bypakken. Men bypakken bygger på at det lages sambruksfelt fra Bolsønes og østover. Sambruksfeltet skal føre mer trafikk over til gående, syklende og kollektivtrafikk. Penger som er satt av til bypakken, kan etter vår vurdering ikke overføres til å bygge tunnel fra Bolsønes og østover, sier Strand og Austvik.

En gang etter 2029

Det innebærer at et tunnelprosjekt fra Bolsønes og østover må komme inn på Nasjonal Transportplan en gang etter 2029.

– Er det mulig å finansiere en tunnelløsning fra Bolsønes og østover med bompenger?

– Da må politikerne i Molde tenke seg grundig om, for bompengesatsene vil i så fall bli ganske høye. Vi snakker fort om en økning på 50 prosent i tillegg til bompengesatsene som er lagt til grunn i Bypakke Molde. Problemstillingen som da melder seg, er: Vil høye bompenger avvise så mye trafikk inn til Molde fra øst at man er nødt til å øke bompengesatsene ytterligere? sier de tre fra Statens vegvesen.

– Hva er Vegvesenets faglige råd til Molde kommune?

– Vårt råd er at kommunen gjennomfører bypakken slik den er tenkt. Da bygger man ikke nye tunnelløsninger fra Bolsønes og østover. Ved å holde fast på Bypakke Molde, håndterer man intensjonene staten har satt, nemlig at det lages sambruksfelt som stimulerer til økt kollektivtrafikk, syklende og gående. Så få vi finne løsninger for å kople sammen trafikken fra Bolsønes og vestover, sier strategisjef Strand.

Fraråder lang tunnel: – Vårt faglige råd til Molde kommune er å gjennomføre bypakken med sambruksfelt og tunnel fra Bolsønes og vestover til Julbøen, og ikke gå for lengre tunnelløsninger østover fra Bolsønes, sier strategisjef Kjetil Strand i Statens vegvesen Region Midt. Foto: ERIK BIRKELAND Foto: Øystein Bjerkeland