Molde: Du har kanskje sett han fly rundt og over Årø lufthavn. Med en rollover, spinn eller bare den hvite røyken bak halen på flyet.

Gunnar Iversen er piloten som leker seg rundt. Han bor i Ørskog, men har hatt fly stående på Årø i en del år nå. Når været passer tar han gjerne en tur på vingene.

– Jeg vil tro det er en del som har sett meg ja. Jeg driver jo og krøller litt rundt, sier Iversen. Sist uke sveipet han også inn i Romsdalen.

– Det var ikke optimale forhold. Jeg kjente godt på flyet at det var nesten stiv kuling. Det er mye enklere å fly tettere på fjella og gjøre mer akrobatikk når det er vindstille, forklarer Iversen.

Alternativ fjelltur

Med Romsdalshorn, Trollveggen og Romsdalseggen som kulisser, ble det uansett en fin flytur.

– Jeg har vært på Romsdalshorn noen ganger med helikopter, og det er fint der, i alle fall når det er vindstille, sier Iversen.

– Men helikopter? Det også?

– Ja det er det jeg jobber med. Jeg flyr helikopter og bygger kraftlinjer for Nord helikopter, forklarer Iversen.

Men han har også flydd luftambulanse i 20 år, så erfaringa i lufta er det ingenting å si på.

– Jeg begynte å jobbe som flytekniker, og har vært i Stavanger, Bergen og på Ørlandet. Så det første flyet mitt bygde jeg sjøl. Det jeg har nå er også hjemmelaget, men jeg kjøpte det ferdig, sier Iversen.

I 1969 begynte han å fly seilfly. Sertifikat for motorfly tok han i 1973, og helikopter i 1982.

– Jeg er ikke så gammel som det høres ut som altså, flirer han. Iversen er 64 år, og flyr fortsatt høgt som vi skjønner.

Flyet er parkert i Molde framfor på Vigra utenfor Ålesund på grunn av værforholdene.

– På Vigra blåser det alltid. I Molde er det oftere fine forhold. Det er været som bestemmer.

Er godt forberedt

Han forteller at det stadig er noe småtteri som må fikses. Hvis radioen ikke fungerer, så blir det ikke noe flytur.

Maskinen er en Pitts Model 12, en ganske unik sak skal vi tro piloten.

– Den har 360 hestekrefter og har en helt spesiell russisk motor. Jeg kan vel omtrent telle på fingrene hvor mange akrobatikkfly det er i Norge. Den er unik, og veldig morsom å fly.

Om noen lurer, så er det rapsolje inn i eksosanlegget som gir det grå røyken når han ønsker. Og skulle alt gå galt, er han forberedt.

– Det er viktig når man fly akrobatfly. Jeg har fallskjerm, samt flytedrakt og hjelm når jeg flyr. Hvis maskinen svikter høgt oppe så må jeg hoppe ut. Det gjør mindre skade enn å prøve å nødlande. Det er sånn man må ha gjort seg opp en formening om på forhånd, slik at man er forberedt, sier Iversen.