Foran en litt glissen sal fortalte regissør Erik Poppe i samtale med Øystein Hauge om hvordan en av norgeshistoriens store kinosuksesser ble som den ble. Over 700 000 har fått med seg historien om de tre dramatiske døgnene.

Med stort engasjement fikk vi servert Poppes egne tanker om prosessen som ledet til en førpremiere på slottsplassen med ca. 13000 tilskuere og kongefamilien selv til stede.

– Jeg måtte snevre inn historien og heller gå i dybden på Kong Haakon. Det gjorde jeg gjennom det han selv skrev, men jeg fikk også stor hjelp fra blant andre Prinsesse Astrid som kunne huske spesielle detaljer om sin bestefar.

Avgjørende skuespiller

Kongens ryggproblemer kom for eksempel i dagens lys på den måten. I sin tur gjorde det at skuespiller Jesper Christensen fikk noe fysisk å gripe fatt i når han skulle portrettere Kong Haakon. Christensens tolkning ble helt avgjørende for om filmen skulle fungere.

– Vi utsatte faktisk filmingen et helt år for å få med Jesper. Uten han vet jeg ikke om det hadde blitt noen film i det hele tatt.

Poppe fortalte videre at det var viktig for han å unngå å lage en heltehistorie, noe han selv har kritisert i andre historiske filmer.

–  Målet var å lage et ærlig portrett og fortelle tingene mest mulig slik som de var. Vi har prøvd å være like nøye som historikere.

Det har blant annet ført til svært få kritiske røster i etterkant når det gjelder historiske feil. For Kong Harald var det sterkt å få servert en historie han selv er del av.

– Kongen fortalte meg etter visningen i Slottsparken at han nå hadde sett på faren sin i to timer. Så virkelig føltes det for han.

Et slit

Flotte kritikker til tross, for Erik Poppe er det et slit å være filmregissør.

– Jeg dør litt for hver film jeg lager. Jeg er helt utmattet og vil helst sove i en måned tett omsluttet til min kone og barn.

Poppe startet sin karriere som skribent, med fast spalte i Aftenposten, så gikk veien via fotografi, portrettert i hans forrige film ”Tusen ganger god natt!” og så altså til den kanskje mest kompliserte kunstformen, film. Utdannelsen ble tatt i Stockholm med Ingmar Bergmann som en av foreleserne og Francois Truffaut og Martin Scorsese som tidlige forbilder.

– Jeg ble fascinert av film og hvordan den gir meg rom til å fortelle historier

Og film om de dramatiske aprildagene i Molde?

– Det får noen andre ta seg av. Fire år med Kong Haakon VII er nok for meg.

Utøya-film til våren

Regissør Erik Poppe kunne avsløre at han nettopp har gjort seg ferdig med opptakene til sin neste film som skal handle om massakren på Utøya. Filmen skal etter planen ha premiere våren 2018.  Den fokuserer på ungdommene på øya før, under og etter drapene. Poppe ville imidlertid ikke avsløre hvem som spiller i filmen.

Øystein Hauge i samtale med Erik Poppe Foto: Per Tormod Nilsen