Molde: Det var stor oppslutning og engasjement rundt Molde Næringsforums frokostmøte på Høgskolen i Molde onsdag. 90 påmeldte representanter fra et bredt spekter av næringslivet fikk først høre nyvalgt rektor Steinar Kristoffersens visjoner for skolens framtid.

Deretter var det gruppearbeid, hvor deltakerne ble utfordret på hvordan skolen og næringslivet kan samarbeide tettere.

Den pågående diskusjonen om mulig framtidig fusjon var en del av innholdet.

– Jeg er for en fusjon med NTNU, men det er et stykke fram i tid, nå er de opptatt av å lande de fusjonene som allerede er vedtatt, sa Kristoffersen.

Attraktivt næringsliv

– NTNU sitter ikke og venter på oss. De vil ikke tilrettelegge prosessen for oss nå. Vi må promotere oss, og vise at begge parter får noe ut av det. Vi har allerede samarbeid på flere områder, og vil utvide det, sa rektoren.

– Næringslivet i regionen vår er godt sammensatt og verdiøkende, noe som er veldig attraktivt. Og det er en av de viktigste faktorene som gjør NTNU er interessert i fusjon.

– Kanskje kravene til oss blir enda strengere hvis vi ikke blir med i NTNU. Uansett, for å vinne, enten alene eller i NTNU, må vi styrke oss. Vi må bli best i Norge der vi er gode allerede i dag. Vi må bli større, og jo flinkere vi er, jo flere studenter vil komme hit, sa Kristoffersen, som er tydelig og offensiv med sin ambisjon om å øke fra 2000 til 5000 studenter ved skolen. Allerede de neste tre åra vil han øke med 1500.

Gruppearbeid

Deltakerne på frokostmøtet ble delt i grupper hvor ulike problemstillinger fra Høgskolen ble diskutert og oppsummert i plenum.

– Vi må ha større grad av møteplasser. Det handler om å spre informasjon til næringslivet om kompetansen til Høgskolen og Møreforsking. Ved å fortelle om vellykka historier kan man inspirere andre til nye samarbeid. Og hvis vi som deltar får med oss hjem noe håndfast, kan vi spre informasjonen i bedriftene våre. Og kanskje bør vi ha flere bransje-spesifikke møteplasser, oppsummerte Roald Viken fra BDO fra diskusjonen på hans bord.

Frank Rødseth fra Serit IT Partner konkluderte slik:

– Det er flott at Høgskolen henter inn gjesteforelesere fra næringslivet. Men det må også være motsatt, Høgskolen må by på seg sjøl og komme ut til bedriftene i regionen og spre kunnskapen, sa han.

Bør spesialisere seg

Det ble også diskutert hvilke studieretninger skolen bør sikte mot, for å treffe det lokale næringslivet.

– Skal man bli best må man velge sine området. Det gjelder for skolen slik det gjør for næringslivet. Hvis Høgskolen er best på sine områder, blir skolen attraktiv, sa Kjell Hollen fra Motus Technology AS, som også sa at å bare tenke på det lokale næringslivet blir for knapt. Man må være attraktiv nasjonalt for å kunne vokse.

Tverrfaglig kompetanse, endringsledelse, spesialiseringer, mentorbedrifter, digitalisering og innovasjon var andre stikkord som ble løftet fram i oppsummeringen.

– Kanskje har vi ikke vært så utadvendte og lett tilgjengelige som vi har følt sjøl at vi har vært. Det er veldig gledelig å se det store engasjementet her i dag. Det viser at mange føler et eierforhold til Høgskolen, oppsummerte rektor Kristoffersen.

Han avsluttet seansen med å si at han gjerne ville besøke alle bedriftene som hadde brukt et par timer på Høgskolen for å lære mer om dem også.

Spesialisering: – Hvis høgskolen er best på sine områder, blir skolen attraktiv, oppsummerte Kjell Hollen fra diskusjonen rundt det ene bordet. Foto: Erik Birkeland