MOLDE: – Det var enstemmig tilslutning til strategiplanen i styret. Det er svært viktig å kunne ha en god velfungerende og framtidsretta flyplass i vårt område, sier Bernhard Riksfjord, som erstattet Jan Petter Hammerø som styreleder i Molde Lufthavnutvikling AS (MLU) i juni.

Innlandsruter

Styreleder Bernhard Riksfjord og daglig leder Britt Flo i Molde Lufthavnutvikling lister opp de fem satsingsområdene.

Det første er å beholde og videreutvikle innenlands flyruter

«Oslo-ruta er den viktigste ruta for regionen. Det er i dag konkurranse på ruta, som gir konkurransedyktige priser. Det bør jobbes med å utvikle en ny frekvens midt på dagen på hverdager, for å styrke forbindelser inn- og ut av regionen. Det vil være av underordnet betydning om dette produseres med mindre fly, så lenge den øvrige kapasiteten beholdes. Det synes ikke å være marked for en sen kveldsavgang til Oslo på hverdager. Dette har vært prøvd med dårlig resultat tidligere.

Bergensruta er utsatt for konjunkturer, og vil merke svingningene godt. Hovedfokus for denne ruta må være å ha minimum 3–4 daglige anløp. Trondheimsruta er marginal, og fungerer dårlig uten en tidlig morgenavgang fra Årø. Det kan være en mulighet å søke samarbeid med andre flyplasser om en slik rute, for å dele kapasitet og risiko. På sikt er en rute til Stavanger aktuelt, men synes ikke veldig viktig gitt dagens markedssituasjon».

Arbeidsinnvandring

Polen-trafikken har vokst siden starten, og vil i 2017 passere 30. 000 passasjerer.

«Dagens rute går til det nordpolske markedet, og dekker store områder. Det vil være gode muligheter for nye ruter innenfor arbeidsinnvandring framover, primært fra områder som i dag ikke er dekket av konkurrerende flyplasser i Midt-Norge».

Sol og varme

I strategiplanen blir det vist til at «sol- og varme»-markedet har vokst jevnt siden rullebaneforlengelsen sto ferdig i 2008. «Tilbudet i skoleferien og gjennom vinteren er godt, men det må arbeides for å etablere tilbud i skuldersesongene – vår og høst – primært til destinasjoner som ikke er dekket av konkurrerende flyplasser i nærheten.

Innkommende turisme

«Innkommende turisme til vår region spesielt, og Norge generelt, er i sterk vekst. For å kapitalisere på denne veksten bør det jobbes for å etablere nye direkteruter med typisk to ukentlige avganger helårs. Dette for å styrke helårs turisme, som vil gi jevnere verdiskaping for en i dag veldig sesongbasert industri. Den raskeste vegen til vekst er å etablere forbindelser til markeder i Nord-Europa, der du kan få en kombinasjon av innkommende turisme og nordmenn på kortferier/weekender motsatt veg», heter det i strategiplanen.

Infrastruktur

Infrastruktur er også blinket ut som et satsingsområde i strategiplanen.

«Tilbringertjeneste til og fra flyplassen, korresponderende fergeruter på Aukra Hollingsholm, Solholm–Mordalsvågen, Vestnes–Molde, og Åfarnes- Sølsnes og infrastrukturen for øvrig på flyplassen, er stikkord for områder som selskapet vil ha fokus på framover», går det fram av strategiplanen.

Støtte fra ROR og Avinor

MLU AS er eid av kommuner og næringsliv i regionen Selskapet har samarbeidet tett med Molde lufthavn Avinor.

Generalforsamlinga i Molde Lufthavnutvikling besluttet i juni at aksjonærer som ikke ønsker å være med i selskapet framover, kan få tilbake sin andel av selskapets bokførte egenkapital. Dette får de nå skriftlig tilbud om.

Romsdal regionråd sier i en uttalelse følgende: «I en tid der luftfarten er mindre forutsigbar enn tidligere, er det viktig å ha et redskap som gir oss mulighet til å bidra sammen med Avinor for å opprettholde og få flere tilbud ved lufthavna. ROR mener derfor det er viktig at MLU AS blir videreført og at alle aktører støtter opp om videreføring».

Bernhard Riksfjord og Britt Flo sier i et brev til aksjonærene at Avinor er klar på at Molde lufthavn ikke hadde hatt utenlands trafikk om det ikke har vært for arbeidet og den økonomiske muskelen MLU AS har vært. I 2016 var der nærmere 50.000 passasjerer som reiste direkte til og fra utlandet til Molde lufthavn.

De viser også til at ønsket om samarbeid er poengtert i stortingsmeldinga om virksomheten til Avinor, som ble lagt fram våren 2017. Den viser til Sundvollen–erklæringa, som slår fast at regjeringa vil legge til rette for at kommuner og private skal kunne ta det i utviklinga på og omkring flyplasser.

Styreleder: Bernhard Riksfjord i Molde Lufthavnutvikling AS. Foto: Agnar Gjendem Foto: Agnar Gjendem
Britt Flo i Molde Lufthavnutvikling. Foto: Erik Birkeland