(Smp.no) Han har kjørt fra Oslo via Stavanger og opp E39 uten å betale en krone i hverken bompenger eller ferjer. Ihvertfall til han kom til Hareid.

– Det var første ferjen vi betalte på.

– Hvor mye har du spart med å kjøre el-bil?

– Nei, det har jeg ikke regnet på.

Møre og Romsdal fylkeskommune har innført elbil betaling på ferjene, til forskjell fra de statlig finansierte ferjene på stamvegnettet som fortsatt er gratis for elbiler.  Derfor måtte Astrup ut med penger for å få Teslaen med over til Sulesund.

– Vi har lagt inn planleggingsmidler til Hafast og vi skal bygge Møreaksen innenfor den transportplanen vi har lagt fram og fått vedtatt. Tar Ap og Senterpartiet over makten er det første de må gjøre å starte forhandlinger med MDG og SV om samferdselspolitikken, da vil en rekke store vegprosjekt på Vestlandet ryke, er spådommen til Astrup.

–Møreaksen kan ryke

– Får SV og MDG innflytelse på samferdselspolitikiken ryker både Møreaksen og Hafast, mener Helge Orten.

Astrup hevder også at Aps varslede satsing på nye jernbaneprosjekt rundt Oslo, vil flytte penger fra Vestlandet til Østlandet.

– Arbeiderpartiet har sagt de skal øke jernbanesatsingen med 15 milliarder utover det som ligger i transportplanen. De pengen må de ta et sted fra. Det tror jeg kan bety at flere store prosjekt langs E39 stå i fare, mener Astrup.

– Han tar feil

– Han tar fullstendig feil, sier SVs Yvonne Wold. Hun viser til at de vil bruke like mye penger på samferdsel som Høyre de neste 12 årene.

– Vi har lagt inn det samme beløpet som regjeringen, men vi vil ha en annen innretning på samferdselssatsingen, sier Wold.

SV sier blant annet nei til å bygge Møreaksen, men vil i stedet ha utredet Romsdalsaksen som et alternativ.

– Vi mener Romsdalsaksen er et bedre alternativ. Å bruke store beløp på voldsomme undersjøiske tunneler og en stamveg tvers gjennom Molde by mener vi ikke er framtidsrettet politikk, sier Wold.

– Luftslott er galskap

I tillegg til en omfattende jernbanesatsing vil SV prioritere rassikring, mer penger til asfaltlegging, høyere frekvens på ferjene og gul midtstripe der det mangler.

– Vi mener noen av de luftslottene regjeringen har lagt fram langs E39 er galskap, sier Wold, og viser til de klimaforpliktelsene Norge har påtatt seg og SVs klare ambisjoner om kutt i CO2-utslippene.

Saka ble først publisert på Sunnmørsposten.