TRESFJORD: Velg én av tre løsninger for framtidig kryssing av Romsdalsfjorden! Det var oppgaven ni stortingskandidater fikk under Syltemartnan av debattleder Ole Bjørner Loe Welde.

De tre alternativene var: 1. Ferje. 2. Møreaksen. 3. Romsdalsaksen.

Svarene fra politikerne viste at samtlige seks parti som i dag er representert på Stortinget fra Møre og Romsdal, holder fast på Møreaksen. Romsdalsaksen bør utredes, mente de tre øvrige partiene; SV, Partiet De Kristne og Pensjonistpartiet. Men SV vil aller helst ha «grønne ferjer» – ferjer med nullutslipp, sa førstekandidat Yvonne Wold.

Dette svarte politikerne:

Geir Inge Lien, Sp:

– Jeg er ikke redd for utredninger, og prosjektene vi snakker om, ligger langt fram i tida. Bare en liten kostnadssprekk på fjordkryssingen på Bjørnafjorden i Hordaland kan skyve alle andre prosjekt langt ut i tid, sa Lien som lot det bli klart at han støtter Møreaksen.

Sylvi Listhaug, Fremskritts-partiet:

– Møreaksen står fast. Men kostnadene må ned. Vi må få realisert Møreaksen raskt.

Else-May Botten, Ap:

– Arbeiderpartiet har vært offensiv med Nasjonal Transportplan der vi i forrige periode gikk inn for ferjefri E39. Den gangen var det snakk om 140 milliarder kroner, nå er summen 340 milliarder. Å komme og si at ingen ting er utredet, blir feil. Ap har et klart vedtak: Møreaksen er løsningen. Men Møreaksen må dimensjoneres ned.

Pål Farstad, Venstre:

– Vi går for Møreaksen. Vi må hegne om det som er brei enighet om i fylket. Samtidig er det bra at andre aktører ser på andre alternativ. Vi skal leve med ferjer i bra mange år framover.

Simon Molvær Grimstad, Kristelig Folkeparti:

– Vi går for Møreaksen. Men vi vil også ha andre prosjekt; Nordøyvegen, styrke fylkesvegene og så vil vi ha godt tempo på å få bygget krabbefeltet opp Ørskogfjellet.

Helge Orten, Høyre:

– Det kommer neppe som noen overraskelse på noen: Møreaksen! Statens vegvesen har for fee år siden gjort ferdig konsekvensutredningen av ulike alternativ, regjeringa vedtok traseen for Møreaksen i 2014. Møreaksen vil binde sammen fylket. Kjører vi i gang nye utredninger, risikerer vi å falle ut av Nasjonal Transportplan, og pengene farer ut fra Møre og Romsdal.

Øyvind Aardal, De Kristne:

– Vi må utrede Romsdalsaksen. Kan hende blir det Møreaksen til slutt, men alternativet må utredes.

Yvonne Wold, SV:

– Vi er helt mot Møreaksen, den er befengt med for mye usikkerhet. Møreaksen har lange og djupe tunneler. Vi vil bruke de store pengene på grønne batteriferjer og på å øke frekvensen på ferjeavgangene.

Dagfinn Wiik, Pensjonistpartiet:

– Det må være klinkende klart at Romsdalsaksen må utredes. Jeg blir direkte provosert av å høre enkelte snakke om at nå må vi stå samla om Møreaksen, og at Møreaksen er bestemt.

Mer enn 300 mennesker overvar den times lange debatten under Syltemartnan i Tresfjord.