– Det er viktig å få etablert godt klassemiljø i starten for at elevene skal bli trygge på medelevene og på oss lærerne. Trygge elever er mer åpne for læring, og det er jo målet vårt, sier kontaktlærer og rådgiver Trude Solum Ness.

I oppstarten har skolen lagt til rette for aktiviteter som bygger gode relasjoner. Elever og lærere drar på tur og gjør ulike samarbeidsøvelser.

– Vi blir kjent på en annen måte når vi tar elevene med ut på tur, enn vi blir i læresituasjonen i klasserommet, sier Solum Ness.

Læringspartner

For å stimulere ungdommene til å bli trygge og sosiale har Bergmo ungdomsskole som mange andre skoler innført prinsippet om læringspartner.

– To og to elever er partnere i en avgrenset periode. De samarbeider, hjelper og oppmuntrer hverandre. Tanken er at alle skal inkluderes og ha noen som det er lett å spørre. Elevene lærer mye av hverandre og det gir god aktivisering. Læringspartneren blir byttet etter en periode, slik vil det bli en god rullering og alle blir kjent med alle, sier Solum Ness.

Klasseinndeling

Det store spørsmålet ved overgang til ungdomsskolen er «hvem kommer jeg i klasse med?». Mange lurer på hvorfor de ikke fikk gå sammen med de aller beste vennene.

– I samarbeid med lærerne på barneskolen setter vi sammen elever vi tror vil gjøre hverandre gode i læresituasjonen. For å unngå at det danner seg klikker allerede før skolestart ønsker vi at elevene først får vite klasse når de møter opp første skoledag, sier rådgiver, Einar Gjendem.

Hardtarbeidende

Gjendem har vært i skolen i mange år og mener at ungdommene i dag stiller større krav til seg sjøl. De ønsker å prestere på alle områder.

– Dagens elever er hardtarbeidende og tar skolen mer alvorlig enn vi så for noen år siden. Vi har fokus på å lære de gode lærestrategier. Det er mye å hente på å effektivisere skolearbeidet, sier Gjendem.

Helsesøster oftere på skolen

Rådgiver Trude Solum Ness sier mange unge sliter med ulike problem og at behovet for noen utenforstående å prate med er stort.

– Vi er svært glad for at vi dette skoleåret har fått økt helsesøstertjenesten på skolen til to dager i uka, sier Solum Ness.

– Vi vet aldri hva som møter oss, det er artig og spennende og for det meste stort sett positive opplevelser. Vi møter også utfordringer som er vanskelige å takle. Det er fint å kunne bidra til å finne løsninger for ungdommene som ikke har det så bra, sier Solum Ness.

Mye skjer på tre år

– Det er morsomt å følge elevene gjennom de tre åra. Det skjer utrolig mye med elevene i den alderen. Både med kropp og hode. Når de kommer hit i åttende klasse er de spente og nysgjerrige, alt er nytt og innsatsen stor. I niende skjer det mye med ungdommene og stort fokus er rettet mot konfirmasjon på våren. Når de starter på sitt siste år, synker alvoret inn over mange, det skal søkes på videregående og ønsket om gode karakterer motiverer til økt innsats. Etter tre år hos oss ser vi at ungdommene har utviklet seg til å bli unge voksne, klare for nye utfordringer, sier Einar Gjendem.