– Det er mange fordeler med Romsdalsaksen, men Møreaksen er bedre totalt sett. Den vil bli bygd som planlagt, jeg ser ingen grunn til å omgjøre de vedtak som er fattet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Oppslag i media om kostnadseksplosjon på store bomvegprosjekter lenger sør har skapt usikkerhet. Men Solvik-Olsen sier dette ikke vil påvirke planene for Møreaksen. Han understreker at det er viktig å holde kostnadene nede, det vil også bli gitt høg prioritet i prosjekt som Møreaksen, påpeker han.

– Kostnadsveksten på 40 prosent handler om kostnadene fra den første startbevilgning til prosjektene er ferdig. Vi må lære av dette. Nå er vi blitt flinkere til å planlegge for å unngå slike situasjoner og unngå å legge til stadig nye ting som fordyrer, slik vi har sett det blant annet i Nasjonale Transportveger, mener Ketil Solvik-Olsen.

Færre selskap

Statsråden overnattet på Vestnes før han dro til Rauma fredag morgen. Han er imponert over Tresfjordbrua, men overrasket over at bomvegselskapet Eksportvegen AS ikke vil være med i det nye regionale bompengeselskapet.

– Jeg vet ikke hvorfor de har valgt som de gjorde. De går glipp av 80–90 millioner i statlige bevilgninger over ti år. Men døra er ennå åpen dersom de vil bli med, sier Solvik-Olsen til Romsdals Budstikke.

Overgangen fra over 50 til fem regionale bompengeselskap vil redusere bomavgiften med ti prosent eller mer, forteller Solvik-Olsen.

Det er ikke styreleder Roald Fiksdal i Eksportvegen AS enig i

– Når vi har valgt å stå utenfor, er det fordi vi ser liten gevinst i å gå inn. Ifølge våre beregninger vil det gi bare 50 øre i innsparing per passering, ikke ti prosent. Derfor har vi valgt å fortsatt være uavhengig, sier Roald Fiksdal til Romsdals Budstikke.

Vinnerne av de ekstra statlige bevilgningene er Rogaland og Vestfold, der bomstasjonene er svært tett. For Møre og Romsdal blir det aktuelt for Nordøyvegen og Møreaksen å delta.

Signerte avtale

Under Trollveggen var det rigget til for underskriving av den nye avtalen, der styreleder Tor Erik Jensen og Magne Arild Vinje fra Vegamot AS skrev under sammen med statsråden.

Det ble også tid til synfaring langs E 136 opp Romsdalen, der prosjektleder Halgeir Brudeseth i Statens vegvesen informerte om det omfattende arbeidet med å sikre og forbedre denne vegstrekningen. Totalt er det satt av 1,6 milliarder til dette i vegplanperiode. I 2019 blir det bygd krabbefelt i Brustugulia øverst i dalen, deretter kommer arbeidet med vegen lenger nede i dalen.

– Da har vi gul stripe på hele E 136, smiler Solvik-Olsen.

Det ble også tid for et stopp på Veblungsnes, der det er planlagt ny gjennomfartsveg. Her er det håp om å unngå bompenger, dersom man klarer å kutte kostnader på prosjektene opp i Romsdalen.

Rundkjøringa på Vestnes

Ketil- Solvik Olsen benyttet torsdagskvelden til å ta seg en spasertur i sentrum av Vestnes. Her vil man ha ei fjerde arm i rundkjøringa fra E39 inn til idrettsparken. Dette har man forsøkt å få til i ti år, nå tror Knut Flølo på en løsning.

– Jeg er positivt innstilt til kravet og klarer ikke å forstå problemet med å lage en fjerde arm i denne rundkjøringa. Press på dem som styrer, var rådet fra Solvik-Olsen til Knut Flølo.

Siste stopp på rundturen i Romsdal var Ørskogfjellet. Her skal det bygges krabbefelt opp mot toppen, på samme måte som øverst i Romsdalen.