MOLDE: Styreleder Odd Helge Gangstad i Møreaksen sier han ikke ble skremt av rapporten fra Oslo Economics – en rapport som viser at store vegprosjekt kan bli langt dyrere enn først antatt.

Ifølge rapporten kan det bli vanskelig å få bygget vegprosjektene som er nevnt i Nasjonal Transportplan, blant dem Møreaksen.

Rapport: Møreaksen kan ryke

– Jeg blir ikke skremt av det rapporten viser, men det er en klar påminnelse om at vegprosjekt må holdes innafor de økonomiske rammene som bevilges. Det kreves meget stram styring av vegprosjektene. Vi som er politikere, må ikke fristes til å ønske dyre løsninger når det er mulig å bygge smartere, sier Gangstad til Romsdals Budstikke.

Logisk krav til staten

Styrelederen i Møreaksen, som også er ordfører i Midsund, mener det uansett må være en statlig oppgave å bygge ferjefri E39.

– Rapporten fra Oslo Economics sier ingen ting om jernbane. Det forundrer meg at når det bygges kollektivløsninger, for eksempel på Østlandet, med jernbane, er det staten som tar alle kostnadene. Vi på Vestlandet, og for øvrig store deler av Nord-Norge, vil aldri få noen jernbane som følger langs kysten. Her blir den ferjefrie E39 vår jernbane. Og på den ferjefrie E39 vil det komme til å kjøre elektriske biler, akkurat som togene kjører elektrisk. Det må være et logisk krav at staten tar regninga for å bygge ferjefri E39, mener Odd Helge Gangstad.

– Det betyr at det ikke skal være bompenger for å kjøre ferjefri E39?

– Det betyr at staten betaler alt.

Kommer an på viljen

– Hvordan ser du på mulighetene for å få bygget Møreaksen fra Molde via Midsund, under Tautra, til Vik i Tomrefjord?

– Møreaksen inngår som ett av prosjektene i Nasjonal Transportplan. Planen ble vedtatt av et bredt flertall i Stortinget før sommeren. Vegbygging handler om vilje. Er det politisk vilje til å bevilge pengene, kommer Møreaksen. Kostnaden er allerede redusert.

Tror på billigere løsninger

– De totale kostnadene for å bygge ny veg mellom Molde og Ålesund blir formidable. Kan det føre til at prosjektet blir skjøvet ut i tid?

– Jeg mener det alltid vil være penger å spare ved å gå inn i prosjektene på nytt. Jeg er ikke fremmed for at man må kompromisse på antall kjørefelt og på kravet til hastighet på vegen. Når det gjelder Møreaksen, er det ikke noe å hente på antall kjørefelt på brua over Julsundet eller på kjørefelt i tunnelen under fjorden til Tomrefjord. Men vi må se om det er mulig å bygge ferjefri E39 for eksempel med to kjørefelt og enkelte forbikjøringsfelt og krabbefelt, i stedet for å bygge ut fire kjørefelt. Så kan man planlegge for utvidelse til fire felt seinere. Vi må rett og slett bygge smartere, sier Gangstad.

– Møreaksen er i Nasjonal Transportplan tenkt å skulle komme i andre del av perioden, det vil si etter 2024. Er byggearbeidene på Møreaksen kommet i gang før 2024?

– Ja. Jeg er optimist, sier Odd Helge Gangstad.