MOLDE: Hvem skal ta regninga når en pasient skrives ut fra sjukehus og kommunen overtar den videre behandlinga, men så mangler det pasientinformasjon – epikrise – om hva slags behandling pasienten har fått på sjukehuset?

I juli fattet den nasjonale tvisteløsningsnemnda vedtak om at Helse Møre og Romsdal må betale tilbake til Molde kommune pengene kommunen har fått regning fra Helse Møre og Romsdal på: til sammen 4,9 millioner kroner.

– Pasientsikkerheten er viktig, penger er ikke viktigst, sier ordfører Torgeir Dahl som også er leder for Romsdal Regionråd.

Molde fikk medhold i klagen

Kommuneoverlege Cato Innerdal i Molde sendte i mars i år klage til Tvisteløsningsnemnda etter at helseforetaket hadde krevd at Molde kommune betalte for utskrivingsklare pasienter. Kommunen mener den ikke skal betale fordi sjukehusa ikke sender med pasienten en epikrise som viser hva slags behandling og hvilke medisiner pasienten har fått på sjukehuset. Tvisteløsningsnemnda ga Molde kommune medhold i kravet.

– Har situasjonen blitt bedre etter at Molde kommune tok opp problemet med manglende epikrise, ordfører Dahl?

– En viss bedring har det nok vært, men det betyr ikke at alt er OK. Rundt 50 prosent av pasientene som skrives ut fra sjukehus, har ikke kommunen fått epikrisen til når kommunen skal ta over ansvaret for den videre behandlinga.

– Hvorfor er det så viktig for kommunen å kjenne pasientens sykehistorie?

– Dette handler om at ansvaret for pasienten overføres mellom sjukehus og kommune, Pasienter skal føle seg trygg på at samhandlingen mellom spesialisthelsetjenesten og kommunens helsetjeneste foregår forsvarlig. sier Dahl.

– Molde kommune har krevd tilbakebetalt flere millioner kroner fra helseforetaket. Er dette også et økonomisk spørsmål?

– Nei, først og fremst er dette et spørsmål om å gi hver enkelt pasient den beste oppfølgingen. Da må kommunen vite hva sjukehuset har gjort, hvilke medisiner pasienten skal ha, og så videre. Penger er faktisk ikke viktig. Penger er i denne saka et virkemiddel for å påse at overføringen av ansvaret for pasienten skjer slik reglene sier det skal foregå, sier Dahl.

Også andre kommuner, blant dem Rauma, vurderer å kreve tilbake penger fra Helse Møre og Romsdal fordi sjukehusa ikke har sendt pasientens epikrise samtidig som kommunen mottok pasienten.

Da Romsdals Budstikke i desember i fjor spurte Helse Møre og Romsdal hva de ville gjøre for at epikrisene skulle komme raskere til kommunene, svarte samhandlingssjef Berit Valderhaug Tyrholm: "Vi erkjenner problemet, og tar situasjonen med epikrisene på største alvor". Hun lovet at kommunene skulle merke bedring i år.

Helseforetaket ser på saka

På spørsmål til administrerende direktør Espen Remme om hva helseforetaket vil gjøre etter avgjørelsen i Tvisteløsningsnemnda, svarer Remme:

– Helseforetaket har hele tida mål om å finne de beste løsningene for pasientene. God og tidsriktig dokumentasjon er viktig for å ivareta gode pasientforløp internt i tillegg til inn og ut av sykehusene. Avgjørelsen fra tvisteløsningsnemnda kom i fellesferien, og vi arbeider nå med saka og ser på hvordan vi skal vi skal ta den videre.