MOLDE: – En gondol til Nordre Trolltind, for å oppleve Europas høgeste loddrette stup, vil trekke svært mye folk og gi direkte inntekter til kommunen og lokale investorer, mener Dag Hagen.

Hagen er oppvokst i Torvik i Rauma, kjenner fjella godt i etter 30 år med klatring, rypejakt og toppturer. I dag bor han i Oslo og jobber som redaktør for bladet Klatring.

Fantastisk i Frankrike

– Grunnen til min entusiasme er sommerens tur til den franske alpebyen Chamonix, der vi opplevde gondolen opp til Aguille du Midi som helt fantastisk. Du lander i omgivelser som er ut av en annen verden. Stedet er rett og slett ekstremt. Resultatet er jo at folk kommer fra hele verden for å oppleve det, sier Hagen, om gondolen som tar folk fra ca. 1000 m.o.h. til 3842 m.o.h. Sjøl gikk han fra gondolen til toppen på Mont Blanc, vest-Europas høgeste fjell – 4808 m.o.h.

– Uten gondol ville det tatt mange flere dager. Greit nok, men da ville vi valgt en annen destinasjon. Veldig mange klatrere og friluftsfolk tar gondolen, går en time eller to, for så å klatre i et fantastisk terreng, som knapt hadde vært besøkt uten gondol.

Satse på Trollveggen

Turen med gondol tar rundt 20 minutt, etter at man er ferdig med å stå i kø. Banen ble laget i 1955, og på toppen er det utkikksplattformer, kafé og souvernirbutikk.

– Da jeg så køen i Chamonix tenkte jeg at dette vil kunne innbringe Rauma store summer, samtidig som vi får en fantastisk attraksjon. Det er gjort mye bra i Rauma, og at noen tenker gondol der er bra. Nesaksla ville vært fint, men om man først skal satse, så kan man jo like gjerne vise verden det råeste vi har, som er Trollveggen, sier Hagen.

Nesten tirsdag skal rådmannens orientere formannskapet i Rauma kommune om forretningsplan for gondolbane. Konsulentrapporten som kom i begynnelsen av juli sa klart og tydelig at gondolbane til Nesaksla kan bli både lønnsomt og realistisk.

Etableringen vil koste mellom 130–160 millioner kroner, og vil regnes over et investeringsperspektiv på 50 år, som er normalt for et slikt prosjekt, ifølge konsulentselskapet Menon.

Ikke for å provosere

– Jeg har sjøl klatret Trollveggen fire ganger. Trollveggen er noe jeg ønsker at flere kan oppleve på nærmere hold. Stemningen er helt rå! Gondolen i Loen koster vel ca. 500 kr, personlig ville jeg gladelig betalt 700 kr for bane til Nordre Trolltind. I tillegg til opplevelsen kan man vel om vinteren kjøre på ski ned Adelsbreen. Jeg har bare gått der om sommeren, så jeg kjenner ikke skimulighetene spesifikt. Ikke minst ville en slik gondol bli brukt av klatrere, sjøl om det i klatremiljøet er mye motstand mot enhver utbygging av fjellet, sier Hagen.

Innlegget hans på Facebook om gondol fikk i helga mange reaksjoner og kommentarer, de fleste i negativt ordelag.

– Det var ikke ment som en provokasjon. Klatremiljøet er veldig negativt innstilt til berøring av fjellet. Slik er det bare, og jeg er klar over at å gå ut med slikt er som å vifte med en rød klut. Men jeg mener man heller bør bruke energien på å stoppe ødeleggelser som det som skjer på Fosen nå, der bortimot 300 vinturbiner med tilhørende veier skal bygges. Høgspentledningene i Vengedalen er også skammelig. Disse bør man legge i bakken eller finne en annen trasé. En gondol vil være vakker, slik de er i Chamonix. De er rett og slett estetiske installasjoner, og jeg vil anbefale alle å ta turen for å oppleve Aguille du Midi, sier Hagen.

Ikke ukritisk til naturinngrep

– Noen vil nok slutte av mitt syn på gondol til Nordre at jeg er for alle inngrep i fjellet. Det er helt feil. Jeg er for verning av fjellet, men jeg mener vi kan tillate oss å ofre noe natur når man vinner mye i form av opplevelser, arbeidsplasser og økonomi. Jeg mener vi vinner fantastiske opplevelser for veldig mange mennesker ved å bygge gondol til Nordre Trolltind. Jeg tror den vil oppleves som vakker, og den vil gi gode inntekter for kommunen. Så bør vi på samme tid ha fokus på å verne mye og spare urørt natur til framtidige generasjoner.

– Hvis man lager gondol opp til et fjell i Rauma, så vil fremdeles veldig mye fjell og natur være uberørt for lokalbefolkningen og tilreisende, naturglade, turister?

– Ja, det er akkurat det jeg mener. Vi må søke å verne så mye vi kan, og spare store områder fra inngrep. Så må vi velge ut noen få områder som vi velger å gjøre noe med. Utbyggingen må skje på en estetisk og miljømessig god måte. Trollstigen er jo et eksempel på en heldig utbygging. Hvor mange ville vært imot den vegen i dag, om den ble vedtatt bygget nå? En kan ikke motsette seg alt. En gondol vil også i liten grad berøre fjellet, men kun bestå av en bygning på toppen av Nordre, med spenn ned på bakken. Den største raseringen av natur i Norge skyldes jo den storstilte vannkraftutbyggingen. Det er skammelig å kjøre rundt i norske fjell, og se vann etter vann nedtappet, og høgspentlinjer på kryss og tvers. Ja, vi får «rein» kraft, men prisen å betale er høg, sier Hagen.

Dag Hagen. Foto: Privat
Loen Skylift åpnet i mai, og etter 3 måneder var årets budsjetterte passasjermål passert med god margin. Foto: NILS HARALD ÅNSTAD / SUNNMØRSPOSTEN
– Om gondol i Rauma bygges til Nordre Trolltind vil opplevelsen bli en stor attraksjon, mener Dag Hagen. Bildet er tatt fra Store Trolltind, noe høgere og lenger sør i Trollveggen. Foto: ERIK BIRKELAND