Aukra Auto hadde kontrakt med Møre og Romsdal fylkeskommune om drift av bussruter til og fra Aukra ut 2016. Ruteområdet ble satt ut på anbud. Boreal vant anbudet, og tok med virkning fra 1. januar i år over bussrutene.

Kraftig reduksjon

Aukra Auto har også hatt kontrakt med Shell og Kværner på Nyhamna, med stor transportaktivitet under anleggsperioden der. Nå går den mot slutten. Dermed står Aukra Auto igjen med det som eventuelt måtte bli igjen av kjøring på Nyhamna og godstransport.

Daglig leder Sigmund Bakkemyr i Aukra Auto sier at selskapet etter at utbygginga på Nyhamna er ferdig, vil sitte igjen med rundt fem ansatte. I dag er det 15 i selskapet. Ved siste årsskifte var det 29.

Vokste i fjor

Aukra Auto økte omsetninga fra 47,6 millioner kroner i 2015 til 51,3 millioner kroner i fjor. Driftsresultatet steg i samme tidsrom fra 14,0 til 14,9 millioner kroner og resultat før skatt fra 14,1 til 15,2 millioner kroner. Driftsmarginen var i 2016 på 29,0 prosent. Det er Sigmund Bakkemyr godt fornøyd.

– Det ble et veldig godt resultat?

– Ja, det ble det, medgir Sigmund Bakkemyr.

Transport av mannskap ved utbygginga på Nyhamna har vært svært viktig for Aukra Auto. Kjøringa for Kværner og Shell sto i fjor for over 60 prosent av omsetninga.

– Hvordan blir aktiviteten i Aukra Auto når den siste Nyhamna-utbygginga er ferdig?

– Den er veldig usikker. Det blir veldig lite igjen. Vi har verkstedet, som ligger i et annet selskap. Så har vi godstrafikken. Hvis Nyhamna faller helt ut, blir det veldig lite. Men vi har håp om at den skal vare i alle fall ei stund til, sier Sigmund Bakkemyr.

– Vil selskapet Aukra Auto AS bli avviklet?

– Nei, det vil det ikke bli – i alle fall ikke i år. Vi satser på å fortsette og prøve å drive videre, sier Sigmund Bakkemyr.

– Hva skjer med bussparken?

– Vi holder på å selge unna. Vi har solgt en del, og har ikke så mange igjen. Det dreier seg om 10–12 busser vi har igjen, sier Sigmund Bakkemyr. På det meste hadde Aukra Auto 25 busser.

Mindre fornøyd

Om han er fornøyd med fjorårsresultatet, er han mindre fornøyd med at fylkeskommunen legger ut så store anbudspakker på bussruter at mindre selskaper ikke ser mulighet for å legge inn anbud. Det fører til at det bare er de store aktørene som er igjen.

– I Møre og Romsdal er det bare Veøy Billag av de lokale selskapene i fylket som er igjen, og har kontrakt nå. De store aktørene er Nettbuss, Boreal og Tide. I sin tid var det 53–54 lokale selskap i Møre og Romsdal, sier Sigmund Bakkemyr.

– Hva vil du si om denne utviklinga?

– De store anbudspakkene de går ut med, er ikke så veldig distriktsvennlige. Jeg forstår at en skalerer ned antallet noe. Men pakkene er veldig store. Da blir det bare gigantselskapene igjen. Det skjer med en leder fra Senterpartiet i fylkeskommunens samferdselsutvalg, sier Sigmund Bakkemyr, som viser til at antall ansatte i samferdselsavdelinga i fylket har seget kraftig. Samtidig har arbeidsplasser i busselskapene rundt om i fylket forsvunnet.

– Da blir det lite lokale arbeidsplasser igjen, sier Sigmund Bakkemyr. Han viser til at Boreal, som tok over etter Aukra Auto, ikke har noen administrasjon i Aukra.

Aukra Auto er nå heleid av Bakkemyr-familien, etter at de kjøpte tilbake eierandelen på 66 prosent Nettbusssatt med i Aukra-selskapet.

20 millioner kroner i utbytte

Aksjonærene i Aukra Auto tok for 2016 ut et utbytte på 20 millioner kroner.

Daglig leder Sigmund Bakkemyr i Aukra Auto er godt fornøyd med 2016-resultatet. Foto: Agnar Gjendem