MOLDE/AUKRA: Det sier Bernhard Riksfjord. Aukraordføreren har gjennom flere år etterlyst utbedringer for syklende mellom Mordal og Eidskrem. Det meste av denne delen av fylkesvegen ligger i Molde kommune, men noen hundre meter er på Aukras side av kommunegrensa. For Aukra sin del er denne strekninga viktig for å gjøre det trygt å sykle til og fra Molde.

Sykkelseminar

Som Romsdals Budstikke har skrevet om tidligere ble det i april i år arrangert et sykkelseminar med spesielt fokus på denne vegstrekninga. Her deltok kommunene Aukra, Molde og Fræna, sammen med blant annet Vegvesenet og fylkeskommunen. Til stede var også ulike organisasjoner som Friluftsrådet og Syklistenes landsforening, i tillegg til tre eksperter på sykkelveger fra Nederland. På dette seminaret ble det lagt fram ulike forslag til utformingen av sykkelvegen.

Flere muligheter

Mange ideer har blitt lansert for disse rundt fire kilometerne. Én mulighet er å legge sykkelvegen i stor grad unna fylkesvegen, og søke på spillemidler for friluftsliv. En annen er det som Riksfjord og Molde-ordfører Torgeir Dahl nå håper å få til: en enklere sykkelskulder etter modell fra stolte sykkelnasjoner som Nederland, Belgia og sykkelfeltene man ser i større byer.

– Prøveprosjekt

– Jeg ser på denne strekninga som mer aktuell for syklende enn gående. En gang- og sykkelveg med alle sine kvalifikasjoner kan det være vanskelig å få til. Hvis vi heller ser på dette som et prøveprosjekt med for eksempel ei framtidsretta sykkelskulder, kan det være mye lettere og raskere å få den på plass, sier Bernhard Riksfjord.

– Mellomløsning

Torgeir Dahl håper nå det snart kan komme på plass en løsning.

– Vi er positive til å få til dette. En fullverdig gang- og sykkelveg kan bli et veldig stort prosjekt. Derfor har vi gitt vår fulle støtte til en enklere, mer praktisk løsning. Sammen med Aukra har vi kommet med et forslag om en slik mellomløsning til fylkeskommunen, forteller Dahl.

Langt nede på lista

Sjøl om ordførerne vil ha fortgang i planene, kan de måtte smøre sykkelkjedene med tålmodighet. Rådgiver Heidi Nerland i samferdselsavdelinga hos Møre og Romsdal fylkeskommune må lete seg helt ned til 18. plass på prioriteringslista for å finne denne saka. Hun sier det er opp til Statens vegvesen hvorvidt en enklere sykkelskulder lar seg gjennomføre.

– Og så må det penger på bordet, legger hun til.

Finansiering

Bernhard Riksfjord har en plan for å skaffe disse pengene.

– Med så mange positive krefter involvert skal dette kunne la seg ordne. Fondet Gass-ROR IKS, som er et samarbeid mellom Møre og Romsdal fylkeskommune og kommunene Aukra, Eide, Midsund, Fræna og Molde skal medvirke til fysisk infrastruktur, som veger. Fondet bidro til finansieringen av tunnel, bru og ny veg forbi Haukabøen. Nå har jeg god tro på at det kan bidra til dette prosjektet også, sier Bernhard Riksfjord.

Strekninga fra Mordal til Eidskrem er delen som mangler på en ellers sammenhengende sykkelveg fra Lønset til Aukra, og videre til Fræna. Foto: Erik Birkeland
I 2015 syklet ordførerne Torgeir Dahl (t.v.) og Bernhard Riksfjord strekninga som en del av en aksjon for å få oppmerksomhet rundt prosjektet. Foto: Bjørn Brunvoll