Molde: Folkelivet etter Moldejazz har lagt seg, og Molde by er mer tilbake til normalen. Unntaket er på kjøreskolene, som har hatt ekstra trykk hele sommeren og forventer at pågangen vil fortsette å være stor hele sommeren.

– Det har helt klart vært ekstra stor pågang i sommer, sier trafikklærer ved ABC kjøreskole, Thor Gimnæs.

Det samme gjelder også for Wright trafikkskole i Molde sentrum.

– Vi har hatt veldig mye å gjøre i sommer. Hos oss er det 58 elever som skal gjøre seg ferdig med kjøreopplæringen i løpet av sommeren, slik at de er klar for oppkjøring og teori, sier avdelingsleder og trafikklærer Iselin Lerheim. Videre forteller hun at høstferien allerede er fullbooket, og at det samme snart gjelder vinterferien.

– Vi oppfordrer alle elever til å starte tidlig, og det må du skal du gjennomføre kjøreopplæringen uten å få fravær. Det er lurt å planlegge godt, sier hun. Hos Wright merker man at timene før og etter skolestart er de mest populære, men Lerheim synes likevel det er tendenser til hysteri rundt fraværsgrensa, for flere elever har fritimer i løpet av uka.

– Kjøretimene er egentlig ikke problemet. Det er sikkerhetskurs på bane og vei som kan være utfordrende. De krever en hel dag fri fra skolen, og da må man planlegge, sier hun. Lerheim forteller at foreldre også kan innvirke på hvor mange kjøretimer som trengs.

– Det virker som om langt færre øvelseskjører med barna sine nå enn tidligere. De havner nok i tidsklemma, og øvelseskjøringen blir ikke prioritert, sier hun.

Øver i sommer

En av dem som tar kjøreopplæring i sommer er Adrian Ulleland. Han starter på tredje året på videregående til høsten, og vil ha unna mest mulig av øvelseskjøringen nå i sommer.

– Jeg startet å ta lappen tidlig i sommer og håper å være ferdig ikke altfor langt ut på høsten, sier Ulleland.

Han forteller at det er blitt vanskeligere å ta lappen nå enn det var før.

– Jeg må bruke mye av sommerferien på dette for å unngå fravær i skolen, sier han.

På den måten vil han unngå fravær på vårsemesteret i tredje klasse, som er det avgjørende semesteret for hele skolegangen. Ulleland synes noe av det de lærer på kjøreskolen kan gi gyldig fravær.

– Det er mye vi lærer her som vi ikke lærer på skolen. Og veldig mye av det er nyttig kunnskap, sier han.

Strenge fraværsregler

Etter at de nye fraværsreglene i den videregående skolen ble innført har kjøreskolene merket en endring i hvordan elevene legger opp kjøreopplæringen.

– Den største endringen er at elevene starter tidligere. Før startet de gjerne tre måneder, eller kortere før de fylte 18 år. Nå starter de seks måneder før, sier trafikklæreren.

Han merker at elevene er mer strukturerte enn tidligere og er nødt til å planlegge bedre for å unngå fravær i den ordinære skolen.

– Elevene tar mer hensyn til timeplanen. Det er mye sjeldnere at elevene avlyser timer. På den annen side kan vi ikke gjøre som vi ofte gjorde før. Hvis vi fikk en ledig time kunne vi ringe til en av de andre elevene og så fikk de overta kjøretimen. Det går ikke fordi de må være nøye med hvilke timer de har fravær, sier Gimnæs.

Etterlyser mer samarbeid

Gimnæs forteller at de ved ABC Kjøreskole ønsker tettere samarbeid med den videregående skolen.

– Det er viktig å presisere at vi mener den ordinære skolen er viktigst. Men vi vil ha det slik at de obligatoriske delene av kjøreopplæringen kan gi gyldig fravær, sier han.

Han forteller at det er viktig at de som tar kjøreopplæring gjør det på dagtid, når det er normal trafikk. Derfor er ikke ettermiddags- og kveldskjøring en erstatning for opplæringen slik den er i dag.

– Det er viktig at elevene får oppleve de vanlige forholdene i trafikken. Da vil vi også komme ut for de situasjonene vi ønsker at de skal oppleve, sier Gimnæs.

De årlige dødstallene i trafikken er på veg full fart mot bestenotering på veldig lenge. For første gang siden bilen ble allemannseie kan man i 2017 oppleve mindre enn 100 drepte i trafikken. Gimnes mener utviklingen viser at kjøreopplæringen fungere, og frykter at fraværsreglene kan gjøre at man får mindre tid til å øvelseskjøre.

– Hvorfor skal vi måtte endre måten kjøreskolen drives på når vi ser at den fungere slik den er, sier han.

Det anbefaler avdelingsleder og trafikklærer ved Wright trafikkskole, Iselin Lerheim. Her sammen med kollega Thomas Bronnes, fra da trafikkskolen startet opp i byen. Foto: Erik Birkeland