– Tidspunktet for å ta over vervet kunne ikke vært bedre, Moldejazz har nettopp avsluttet en fantastisk festivaluke. Det har blitt levert topp kvalitet så vel kunstnerisk som organisatorisk. Moldejazz er en organisasjon som har vist evne til å komme tilbake etter de store og alvorlige utfordringene festivalen sto ovenfor for bare noen år siden, sier Oshaug.

Tirsdag formiddag kom pressemeldingen fra Møre og Romsdal fylkeskommune om at Stein Berg Oshaug var utnevnt til ny styreleder i Moldejazz. Han tar over etter Willy Jarle Loftheim som går av med pensjon til høsten.

Synliggjøre stoltheten

Noen programerklæring har ikke den nye styrelederen lyst å komme med.

– Jeg vil nå bruke tid på å bli en del av organisasjonen. Lære den å kjenne. Jeg har tro på at arbeidet med å utvikle festivalen videre må gjøres i samklang – vi må sammen synliggjøre verdien av den stolthet og glede jazzen har for byen og regionen, sier Oshaug.

Jazzverv allerede i 1969

Stein Berg Oshaug er for de fleste kjent som daglig leder av Oshaug Metall og tidligere leder av Molde Næringsforum. At han også har lang fartstid innen jazzmiljøet i byen er kanskje mer ukjent. Allerede som 16-åring hadde Oshaug vervet som materialforvalter i Storyville Jazzklubb.

– Tidene har forandret seg, husker jeg som 16-åring sto i døra og solgte billetter til klubbkveldene med 18 årsgrense. Drømmen om utøvende jazz strakte seg til et delvis vellykket oppussingsforsøk av jazzklubbens kontrabass sammen med kompisen «Benna» (Bernt Olav) Lange, forteller den nye styrelederen.

Stolthet og identitet

– Alle de sterke minnene, interessen og gleden av jazzen strekker seg tilbake til den gangen. Siden min første jazzfestival i 1969, har jeg gått glipp av en halv festival, sier Oshaug.

– Gjennom alle disse festivalene, har du et spesielt godt minne?

– Det har vært mange store øyeblikk å glede seg over, men det aller største må være en jamsession med Phil Woods på sin altsaksofon en gang tidlig på 70-tallet, mimrer Oshaug.

– Jazz generelt og Moldejazz spesielt har betydd mye for meg helt siden ungdomstida. Den identitet og stolthet som mange i Molde og omegn føler for jazzen er det lett for meg å identifisere meg med, og jeg ser fram til å jobbe for at det folkelige kulturuttrykket skal bringes videre, sier Oshaug.

Kulturturisme

Årets festival ble åpnet av kulturminister Linda Hofstad Helleland, som uten å komme med helt klare lovnader antydet at man fortsatt kan sove godt om natta i Molde.

– Hva tenker du om statsrådens uttalelser?

– Det er klart vi er spente på hvordan tilskuddene vil bli i framtida. Helland oppfordrer til å i mye sterkere grad se mulighetene for kulturbasert næring og turisme. Slikt er i stor utvikling i mange andre land og vi må melde oss på. Moldejazz som kulturbegivenhet kan skape store ringvirkninger for byen og regionen vår. Det gjelder bare å se mulighetene og gripe de.

– Moldejazz er en av de eldste jazzfestivalene i Europa, tenk hvor innovative de var i 1961 da de dro det hele i gang. Innovasjon er et av de store «ordene» for tida. Det Moldejazz gjorde da de startet opp, og det de fortsatt gjør for å henge med, er innovasjon på sitt beste, sier Oshaug og legger til at han ser fram til å videreføre og utvikle den lange og stolte jazzhistorien i Molde.