Det viser tall konsernsjef Finn Haugan i Sparebank 1 SMN presenterte under en jazzlunsj for kunder og forbindelser i SMNs lokaler i Molde, der han oppsummerte de dramatiske endringene i offshorerederinæringa i Møre og Romsdal de siste åra. Sparebank 1 SMN har store engasjement i næringa.

Mange bygd i Romsdal

Farstad-rederiet i Ålesund, som har bygd en betydelig del av sin flåte ved Vard-verftene i Romsdal, og Rem Offshore i Fosnavåg ble begge overtatt av Solstad-rederiet på Karmøy. For Worldwide Supply i Fosnavåg ble det en obligasjonsløsning, mens Volstad-rederiet i Ålesund selger fartøy.

– Vi er utrolig opptatt av det regionale næringslivet, og gjør alt det vi kan for å demme opp for at det regionale næringslivet dreneres ut kapitalmessig, sier Finn Haugan, som på denne tiden i fjor uttrykte et sterkt håp om at det maritime clusteret i Møre og Romsdal skulle bestå, fordi det er svært viktig for hele regionen.

– Vant vi eller tapte vi denne kampen? Svaret er ikke gitt ennå. Men de fleste vil nok si at det her ble for sterke krefter. De to bankene som virkelig sto på i denne kampen, var oss og Sparebanken Møre, sier Finn Haugan.

– Er det lokale eierskapet i offshorerederiene nå tapt?

– Nei, ikke hele. Men en stor del av det. Vi og SparebankenMøre kjempet for det regionale og lokale eierskapet, men vi hadde sterke motspillere. I ettertid må vi erkjenne at oppgaven var litt for stor. Det var sterke krefter i sving. De fleste vil antakelig si for sterke. Både vi og Sparebanken Møre har gjennom måten vi har tedd oss på, vist at det er viktig å ha sterke regionale banker som tenker langsiktig regionalt i forhold til næringslivet, sier Finn Haugan.

Han karakteriserer det som skremmende at verdiskapinga i offshorerederinæringa i Møre og Romsdal er redusert fra 11 milliarder kroner i 2014 til 3,8 milliarder kroner i 2017. 4,9 milliarder kroner har gått ut av regionen via restrukturering og avvikling mens 2,2 milliarder kroner av reduksjonen skyldes redusert marked.

– Jeg har vært hos Farstad-rederiet i Ålesund mange ganger. Jeg kunne ikke tenkt tanken på at jeg en tidlig morgen skulle møte Andy Farstad på kontoret hans i Ålesund, der han fortalte: I natt mistet jeg selskapet mitt til Kjell Inge Røkke. Farstad-rederiet, som det store geniale outstanding selskapet fra Møre og Romsdal, var borte. Nå er det en del av Aker-systemet. Andre sterke merkevarer har også forsvunnet, sier Finn Haugan – som konstaterer at det fortsatt pågår restrukturering i næringa. Men det meste er over.

135 skip i opplag

Finn Haugan viser til at 135 skip per juni i år er registrert i opplagsregisteret. De fleste av disse er plattform-forsyningsskip og ankerhåndteringsfartøy. Fire skip er registrert skrapet.

Finn Haugan stiller spørsmål om det skrapes nok båter til å legge grunnlaget for et effektivt marked i neste fase, og svarer at det i tillegg til restrukturering av bransjen, er bare en medisin hjelper:

– Det er å få ut tonnasje. Vi får se hvordan det blir framover. Vår vurdering er at vi nå ser en lysning over bølgetoppene. De aller fleste tror på at denne næringa kommer tilbake. Men i en litt krympet utgave, sier Finn Haugan.

Han sier det nesten er for tidlig å oppsummere og trekke konklusjoner når det gjelder læring.

– Men èn lærdom er at ikke noe tre som vokser inn i himmelen, sier Finn Haugan.

To av mange Farstad-båter som i sin tid ble bygd ved Vard Langsten i Tomrefjord. Foto: Vard