Axtech er en av tre vinnere i Statoil-konkurransen «Innovation Award». Axtechs løsning baserer seg på en katamaran med bruk av to supplyskip, som knyttes sammen. Det var 48 deltakere i konkurransen. De to andre vinnerne var fra Nederland.

– Det var tøff konkurranse. For oss er dette selvsagt en solid faglig anerkjennelse, sier daglig leder Richard Myhre i Axtech, som er stolt over at de vant.

– Dette kan bli et spennende marked for oss. Vi tar den kunnskapen vi har fra offshorenæringa, og ser hva vi kan gjøre i innenfor havvindmarkedet, sier Richard Myhre.

Satser tungt

Han sier Statoil satser tungt på vindmøller til havs.

– Vindmøllene blir større og større, og høyere og høyere. Og de skal stå på åpent hav, sier Richard Myhre.

Han forteller at utgangspunktet for konkurransen var et tenkt tilfelle, der utstyr på opptil 150 tonn skal løftes 150 meter over havflata. Vindmølla er enda høyere. Det er kjernen – det vil si navet i den – som er 150 meter over havflata.

– Der skal det skiftes ut tunge deler. Gir veier fort 50 tonn og hele rotoren 100 tonn, sier Richard Myhre.

Kranskip

De eneste fartøyene som kan utføre denne operasjonen i dag, er de aller største kranskipene i verden. Og de koster altfor mye. Derfor søker en andre løsninger for å drive vedlikehold av vindmøllene.

En vindmølle med en levetid på 10–20 år, vil kreve utskifting av store komponenter minst et par ganger.

– Om en har en vindmøllepark med 30 vindmøller, blir det 60 store operasjoner over en tid. En kan ikke leie et stort kranskip hver gang. Greier en å finne en annen måte å gjøre dette på, har en løst et stort problem, sier Richard Myhre,

Mange brukte supplyskip

Axtechs løsning baserer seg på at en bruker to PSV’er, det vil si supplyskip, som blir som en katamaran. Det er mange brukte ledige supplyskip i markedet. Katamaranfartøyet vil ha aktiv stabilisering av fartøyets rulling, sammen med en spesiell kompensert teleskoparm. Ved å kompensere rulling, samt synkronisere teleskoparmen med vindmøllebevegelsene, kan vedlikeholdet utføres på en sikker og effektiv måte, Molde-selskapet MRPC, hvor Axtech er på eiersida, har vært inne i utviklingsarbeidet.

– Statoil gikk internasjonalt ut. Forslagene måtte ha en realisme i seg. Det holder ikke bare at det er en artig og god idé. En må ha evne til faktisk å lage produktet. Og en må ha evne til – innenfor en viss tid – å realisere det rent praktisk. Vi bruker uttrykket «willing and able». Vi mener vi har et forslag som både ser helheten, og at vi evner å gjennomføre det, sier Richard Myhre.

Spennende fortsettelse

Ifølge Richard Myhre har de to andre vinnerne deler av løsninga Statoil har behov for. Men han mener Axtech er den eneste som har hele løsninga.

– Det blir en spennende fortsettelse. Neste steg blir å utvikle produktet i samarbeid med Statoil. Det interessante kommer i neste fase. Vi vet ikke mer enn at det vil komme møter med Statoil, hvor det vil bli vurdert i hvilken retning en tar produktet videre. Jeg tror produktet også vil ha stor interesse utenfor Statoil, sier Richard Myhre.

– Tror du dette er et produkt som kan få et stort marked?

– Ja. Og det er et veldig omfattende produkt. Det inneholder både skip, løfteutstyr og andre elementer i en fullverdig løsning, sier Richard Myhre.

Statoil-vindmøller til Skottland

Statoil slepte nylig fem gigantiske vindmøller, som er 125 meter høye, over Nordsjøen. Turbinene stikker, i tillegg til en høyde på 125 meter, hele 78 meter under havoverflata.

De store vindturbinene ble slept fra Stord til Skottland. Fire slepebåter sto for selve slepet.

Resultatet skal bli den første flytende vindmølleparken til havs. Parken skal produsere strøm til 20.000 husholdninger, melder NRK.

Løsninga til Axtech er basert på bruk av to supplyskip som knyttes sammen. Illustrasjon: Axtech Foto: Axtech