Det sier Michal Christina Bietz Øverland. Hun er næringsdrivende på Gossen og sitter i ferjekø til strekninga Hollingsholmen–Aukra. Til Budstikka forteller hun om en tungvint og dyr måte å dra på forretningsreise på:

– Vi må dra kvelden før, og bo en ekstra natt på hotell bare fordi det ikke er korrespondanse mellom ferja her ute og morgenflyet fra flyplassen. Det burde være unødvendig, sier Bietz Øverland.

– Både øy- og fastland

Det er den samme ferjestrekningen som opptar ordfører Bernhard Riksfjord. Han er sterk forkjemper for at det skal bli både hyppigere ferjeavganger, og at de skal gå hele døgnet. Denne ferjestrekningen er spesielt viktig fordi den er eneste mulighet til å forflytte seg mellom innbyggere i samme kommune, mener han:

– Siden vi både er en øy–og fastlandskommune, har vi en spesiell situasjon der de 900 innbyggerne som bor på fastlandet er en ferjetur unna kommunesenteret og kommunale tjenestetilbud, sier Riksfjord, og gir et eksempel:

– Sett at en av våre fastlandsbeboere trenger et besøk fra pleie- og omsorgssektoren, men at det på det tidspunktet bare går ferje en gang i timen. Da kan et kort besøk som i utgangspunktet bare skal ta 15 minutt ende med å ta 3 timer, forteller han.

Fylkesveg

– I en kommune der ferja er eneste framkomstmiddel blir den å regne som en fylkesveg. Da må det flere avganger til, og større åpningstid, sier Riksfjord.

– Hvordan hadde ferjeruta sett ut hvis du hadde satt den opp?

– Da hadde det vært halvtimesavganger fra klokka 06:00 og helt til klokka 01:00 eller 02:00 på natta. På nattetid kunne den gått med halvannen times mellomrom, sier ordføreren.

Møte med fylkeskommunen

I et møte med fylkeskommunen tok Aukra kommune opp de negative konsekvensene bortfallet av ruteavganger har hatt for beboere, næringsliv og besøkende. Riksfjord sier kommunen samarbeider med næringslivet på Gossen for å få på plass en bedre løsning enn den nåværende, og sier dette om møtet med samferdselsavdelinga til fylkeskommunen:

– De er hyggelige folk, og det var et konstruktivt møte vi hadde.

Busser fra Molde

Tidligere har ordføreren vist til at denne ferjestrekningen har økt fra 178 000 kjøretøy i året til nærmere 400 000 kjøretøy, spesielt som en følge av gassproduksjonen på øya. I statistikk over ferjetrafikken er det i enkelte perioder påpekt en nedgang på denne strekninga i senere tid.

– Er det like mye trafikk her ute nå som det har vært tidligere?

– Hvis den har sunket skyldes det nok at det settes opp busser for en del av de ansatte her ute fra Molde, så de skal slippe å måtte stå igjen fordi ferja er full, svarer Bernhard Riksfjord.

Bernhard Riksfjord sier Aukras sammensetning av øy og fastland gjør hyppigere ferjeavganger nødvendig. Foto: Thomas Rasmus Skaug