I oktober 2016 var det offisiell avduking av Columna Transatlantica - også kalt marmorormen - på kyststien på Vevang. Kunstverket består av flere biter av det som kan likne på en orm som bukter seg over snaue berg, i små kløfter, tjern og dammer langs kyststien på Vevang.

Fryktet vandalisme

I løpet av vinteren har krøllen, der ormen snodde seg i en «loop» i lufta, blitt lagt ned på bergene. Tidligere kunne man krype gjennom hullet. Det er ikke lenger mulig. Bakgrunnen er at krøllen hadde begynt å sige mot siden, forteller kunstner Jan Freuchen.

– Jeg fikk beskjed fra Statens vegvesen om at den lå annerledes. Jeg fryktet at det var vandalisme, men det er ikke sannsynlig. Det er antakelig stein- og vannmasser som har fått den til å bevege seg. Den ligger værhardt til, sier Freuchen.

– Hva tenker du om at en svært tung del av kunstverket begynte å sige?

– Den hadde ikke falt helt ned, men da vi så at den hadde krenget litt, var konklusjonen at vi i stedet for å tvinge den til å stå oppreist, lot tyngdekrafta vinne. Nå ligger den trygt i terrenget. Den hadde ikke veltet, og utgjorde ikke en fare, sier Freuchen.

Sikkerhet før estetikk

Freuchen understreker at hensynet til sikkerheten er viktigere enn estetikken. Arbeidet med å legge delen i «stabilt sideleie» ble gjort i samarbeid med Eide Stein og en ingeniør.

– Noen av jernstagene mellom delene ble litt for synlige fordi den begynte å krenge. Vi ville være 100 prosent sikker på at den ikke skulle utgjøre noe faremoment. Sikkerheten kommer sjølsagt først. Da ble det bestemt at den skulle legges stabilt på siden, sier kunstneren.

– Før-og-etterbildet viser også at en annen av delene ligger på et nytt sted, er dette gjort bevisst?

– Den har blitt rullet innover av vær og vind. Nå har den funnet sin plass i landskapet og ligger stødig. Det er ikke noe vits i å krangle med naturkreftene der. Jeg liker utformingen enda bedre nå, når skulpturen har fått «velge» hvor den vil ligge, sier Freuchen.

– Vi følger med

Grete Kongshaug, strekningsansvarlig for Atlanterhavsvegen i Statens vegvesen bekrefter at Columna Transatlantica fikk en skade i vinter.

– Vær og vind har gjort at den beveget seg, og den er nå lagt bedre til rette, sier Kongshaug.

– I hvilken grad følger dere med kunstverkene på Nasjonale turistveger?

– Vi følger med, pluss at vi har avtale med grunneier som varsler om det skjer noe. I tillegg kan andre som oppdager noe si fra. Vi tok fatt i det så raskt som mulig etter at det ble oppdaget, og sjekket at det ikke kunne medføre skade, sier Kongshaug.

Omstridt

Kunstverket, som er en del av Statens vegvesens satsing på Atlanterhavsvegen som Nasjonal Turistveg, har møtt både massiv motstand og heiarop. I forkant av Eide kommunes ja til ormen våren 2015 ble det arrangert informasjonsmøte med høg temperatur. Det ble skrevet engasjerte leserbrev og ormen ble heftige diskutert på sosiale medier. Freuchen forteller at han har fulgt med på hva som sies om ormen.

– Det begynte med en skikkelig skyllebøtte. Jeg merker at det har snudd. Selvfølgelig finnes dem som ikke er enig, men en større del uttrykker at de setter pris på verket. Det er et verk som skal gi litt motstand, så det er helt greit, sier Freucen.