Et gammelt hvitt ullteppe, ei slitt skinnjakke i semsket skinn og utleste bøker med gulnet papir. Alle har de sine egne historier. Kanskje har ullteppet varmet frosne tær gjennom et langt liv. Skinnjakka høstet utallige kompliment da den var siste skrik på 70-tallet. Boka gjorde lange, regnfulle dager på hytta litt kortere.

Men som det meste annet, er det en tid for alt. Tidene, interessen og motene forandrer seg. Skapet blir overfylt av klær som ikke lenger kan brukes. Men historien og materialet lever videre gjennom redesign.

– Tente på ideen tvert

En hvit veske i ull med blå striper. En brun clutchveske i semsket skinn. Bagasjelapper til kofferten med bilde av Hardyguttene. Dette er blant redesignproduktene som Fretex skal selge fra boden sin i Storgata under jazzfestivalen. Hvert år velger Moldejazz en veldedig organisasjon som får gratis plass i Moldes paradegate gjennom hele uka.

– Vi arbeider med å fornye Moldejazz, og har tenkt nøye igjennom hvordan vi ønsker å gjøre det. Redesign er i vinden for tida, og vi synes det er fantastisk konsept. Da vi kom på den ideen, ringte vi til Fretex med en gang, forteller sponsor- og salgsansvarlig i Moldejazz, Ellisif R. Vestad.

– Jeg tente på ideen tvert. Redesign er noe jeg brenner for, sier butikkleder ved Fretex Molde, Malin Klokk Kjerstad. Hun er utrolig glad for at butikken får anledning til å vise seg fram under festivaluka.

– Vi har et stramt budsjett, og hadde ikke hatt råd til å stille ut i Storgata uten denne muligheten, sier hun.

Håper det kan øke interessen

Butikklederen håper standen kan bidra til å øke interessen rundt Fretex ytterligere.

– Siden jeg begynte i jobben i november, har jeg sett en stor endring i kundegruppa. Gjennomsnittsalderen har endret seg, og flere ulike folk kommer innom. Det er gøy, sier hun. En av grunnene til det er at vi har blitt mer miljøbevisste, tror Kjerstad.

– I tillegg ser vi at redesign er i vinden. Kjendiser som Jenny Skavlan viser daglig fram klær hun har kjøpt på bruktbutikker, og sydd om til moderne klesplagg. Jeg tror det vekker nysgjerrighet og interesse hos mange. I tillegg er Molde en by hvor folk tør å skille seg ut. Folk tør å være seg sjøl, sier hun.

Kjerstad har store planer for Fretex-standen, men vil ikke gå i detalj.

– Det blir et blikkfang, såpass kan jeg røpe. Jeg ønsker at folk skal føle de kommer inn i en butikk. Vi skal krydre med møbler, tepper og andre pyntegjenstander. I boden selger vi redesignprodukter som Fretex sjøl står bak. Hvert eneste produkt er unikt, og du finner ikke maken noe sted, sier hun. Produktene redesignes av profesjonelle designere, som enten er ansatt i Fretex, eller jobbsøkende, og ufaglærte interesserte.

Mange overraskelser

Moldejazz har planer om flere blikkfang under årets jazzfestival. Hustad fengsel skal fungere som et supplement til Fretex, og selger sine egne produkt. «Platesjappa» fra Lillestrøm kommer også med hele butikken sin. De skal selge vinylplater og mye annet. Ellers kan hun love flere spennende nyheter.

– Det blir mange overraskelser, og jeg håper folk vil få opplevelsen av noe nytt når de går gjennom Storgata. sier Vestad.

Skinnpunger, vesker og nye notisbøker med gammelt omslag. Foto: Pernille Huseby
Gamle ulltepper har blitt redesignet til unike vesker du ikke får maken til andre steder enn hos Fretex. Foto: Pernille Huseby