For Torhild Ostad (47) fra Eidsvåg er det en del av drømmen som er ferd med å gå i oppfyllelse. I over 20 år har hun båret på en idé om å kunne synge med kun piano som tonefølge. Når danske Carsten Dahl, en av Europas ledende jazzpianister, takka ja til forespørselen, begynte snøballen å rulle veldig fort.

Debut i 96

Den nysluppede plata «Jeg roper til deg» er ikke noen debut for Ostad. I 1996 ga hun ut «Blomar i moll» på Kirkelig Kulturverksted, «bare» med sin egen stemme. Den består av 16 sanger - en blanding mellom salmer og folkemelodier, som fikk god mottakelse hos musikkpolitiet. Den kom ut etter to års folkemusikkstudier på Rauland med blant andre Sondre Bratland som lærer.

– Det hele begynte jo med jazz. Jeg var vokalist i Storyville Storband med Einar Strande som leder. Så ble det jazzkurs med blant andre Sidsel Endresen og Elin Rosseland som instruktører. Det var Endresen som sa at det var mye folkemusikk i stemma mi og det var egentlig bekreftelsen jeg trengte, sier Ostad, som nå har flytta tilbake til Oslo etter et par år i Molde.

Til tross for god mottakelse av plata, syntes Torhild det var vanskelig å stå i sentrum og hun har sunget lite offentlig siden 1996.

– Jeg følte meg enkelt og greit ikke trygg nok på meg sjøl, sier hun.

Vegen tilbake

Ostad begynte så smått å skrive nytt materiale i 2010 og etter er et samlivsbrudd to år seinere, kom erkjennelsen at hun måtte komme til kjernen i seg sjøl.

– Jeg måtte skrelle hele løken for å si det sånn, sier hun med et bestemt blikk.

Siden den gangen har hun skrevet sanger i bolker og hun har malt og tegnet - hun har fått et kreativt oppsving på mange slags vis.

– Jeg flytta tilbake til Molde i forlengelsen av samlivsbruddet. Jeg hadde nådd en bunn og innså at jeg ikke hadde fått brukt meg sjøl. Jeg skjønte at jeg måtte være åpen for meg sjøl og tørre å bruke redselen og angsten kreativt. Jeg var i en mental spagat, for å være ærlig, og til tross for at jeg er egentlig er utadvendt, opplevde jeg meg sjøl som det motsatte.

– Jeg slutta å drikke, jeg slutta å snuse. Jeg var veldig sårbar og da er det ikke veldig smart å være fyllesjuk, sier hun med et smil.

Snuoperasjon

Sakte, men sikkert, vokste tanken om å lage ei ny plate frem. Torhild innrømmer at det er en voldsom prosess å sette i gang, men nå er hun altså fremme ved den viktige målstreken.

– Det har blitt en blanding av eget materiale, kveldssalmer og improvisasjoner. Siden kveldssalmene spiller ei viktig rolle, er det perfekt at konserten i Molde domkirke skjer på sein kveldstid, smiler Torhild.

Den rette pianisten

Når hun inntar det mektige kirkerommet, er det i selskap med en enorm personlighet i europeisk jazz. Pianisten Carsten Dahl (49) har jobba med alt og alle i dansk jazz, har besøkt Moldejazz ved flere anledninger og spilt mye i Arild Andersens band. Han behersker alt fra solopiano til store konstellasjoner og er en usedvanlig uttrykksfull musikant.

– Jeg hadde fått tips om at han kunne passe meg og mitt uttrykk godt. Han skulle spille på Nasjonal Jazzscene Victoria i Oslo, jeg tok turen og visste etter én tone at han var den rette. Jeg var på leiting etter en pianist som kunne matche mine referanser og, sjøl om han er dansk, så skjønte han det «norske» i mitt uttrykk.

Torhild tok mot til seg, sendte han cd-en fra 1994 og spurte på sms om han kunne tenke seg å være med på reisa frem mot en ny CD. Svaret kom fort. Et rungende ja.

– Han skjønte hvem jeg var og hvor jeg ville. Vi har faktisk mye til felles. Han fikk noen skisser tilsendt på mail, men vi hadde ikke spilt en tone sammen før vi gikk i studio! Hjelp, nesten roper Torhild.

Hos Rainbow-mesteren

I løpet av fire dager i mars og august i fjor fant de et par hull i den tette timeplana til Dahl. Plata, som er fullfinansiert etter at Ostad har søkt og fått støtte både fra Fondet for utøvende kunstnere og private aktører som Bergesen-stiftelsen og Sjøvik Holding, blei spilt inn i verdensberømte Rainbow Studio med lydguru Jan Erik Kongshaug ved spakene. Vi snakker studioet der hundrevis av ECM-innspillinger er gjort og der giganter som Jan Garbarek og Keith Jarrett har skapt magi.

– Det var en helt spesiell følelse å være i det rommet der og med Kongshaug ved spakene, innrømmer Torhild.

Tapen blei laga ferdig og så begynte jobben med å finne plateselskap som både var interessert og som kunne passe.

– Jeg vurderte å gi den ut sjøl, men fikk respons fra flere som var interesserte. Det endte med NORCD, selskapet til Karl Seglem, som bryr seg spesielt om musikk som befinner seg i grenselandet mellom folkemusikk og jazz. Bedre kunne det egentlig ikke bli for meg, sier Torhild som er voldsomt spent på reaksjonene etter plateslippet.

Flytta

Sjøl om Ostad nok en gang har flytta fra Molde til hovedstaden, der hun jobber som pleieassistent på Lovisenberg sjukehus og stortrives med det fysiske arbeidet, blir hun som så mange aldri ferdig med byen ved fjorden.

– Det er noen gode greier i Molde – jeg er glad i byen, sier hun.

Før fredag 21. juli i Molde domkirke, den store dagen, skal Dahl og Ostad møtes et par dager i København for å finpusse repertoaret.

Ostad mener det skal bli godt å komme «hjem» og håper at både eidsvåginger, moldensere og folk fra hvor det enn måtte være, er på plass til kveldskonserten i kirka.

– Du kan jo spille her neste år, sa Knut Reiersrud utenfor domkirka da han traff Torhild der under fjorårets festival.

Nå går det troll i ord – drømmen og Knuts spådom har blitt virkelighet.

l Torhild Ostad og Carsten Dahl hører du i Molde domkirke Fredag 21. juli kl. 23.00.

Pianisten Carsten Dahl har spilt på Moldejazz flere ganger. Nå har han vært i studio med Torhild Ostad. Fredag 21. juli får vi høre dem live i Molde domkirke. Foto: Privat