Bedre bekreftelse på Methenys status enn konserten han holdt for et fullsatt Oslo Konserthus den 20. mai, er nesten ikke mulig å få. Han er av de få musikanter som bare eier rommet fra han smilende og nesten sjenert inntar scena og det grepet slapp han ikke så lenge konserten varte. Og han gjør det med en autoritet som ikke kan tilegnes.

Hyggelig møte

Likevel var han kanskje ekstra inspirert – nå er jeg forsåvidt blant dem som synes han alltid er det – denne Oslo-kvelden, med sin faste kvartett med Linda May Han Ho fra Malaysia på bass, Antonio Sanchez fra Mexico på trommer og Gwilym Simcock fra England på piano. Grunnen kan være at han fikk hilse på alle han skal spille sammen med i Molde om ikke lenge.

Superveteran Arild Andersen dukka opp, det gjorde også Eirik Hegdal fra Trondheim Jazzorkester og nesten hele Jaga Jazzist. Gleden over å møtes var åpenbart stor og forventningene på «begge sider» til hva som skal skje i Molde, ble vel ikke akkurat mindre.

Metheny hadde spesifikt spurt om å få spille med Arild Andersen, Jaga Jazzist – som han hørte i Molde for lenge siden og Trondheim Jazzorkester som han har hatt strålende møter med tidligere.

Lydguru Kongshaug

Som om ikke det var inspirasjon nok, så fikk Metheny også et gjensyn med en av de viktigste folka i sin karriere, lydmagiker Jan Erik Kongshaug, som Metheny har spilt inn en rekke plater med og hos.

– Wow – det å vite at du satt i salen er en enorm inspirasjon for meg, sier Metheny når han får hilse på Kongshaug etter konserten og gitt han en god klem.

– Jeg tenkte underveis: Hva synes Jan Erik om dette, flere ganger, smiler Metheny med sitt aller bredeste smil.

De to går rundt 40 år tilbake og Metheny er ikke i tvil om han kan tenke seg å jobbe med Kongshaug igjen.

– Jeg vil tilbake til Jan Erik og Rainbow studio i Oslo når som helst, sier «nordmannen» fra Lee´s Summit i Wisconsin.

Spesielt med Molde

Metheny har blitt mer og mer bevisst sine norske røtter med åra og etter at en norsk musikkelsker og slektsgransker, Anders Moen fra Florø, gikk i dybden på Methenys slektstre, er det solide røtter på både mors- og farssida til både Brunlanes i Vestfold og Mandal.

– Min bestefar heter Bjorn Hansen. Han har vært viktig som inspirasjonskilde og det å komme tilbake til Norge, og spesielt Molde der jeg hadde min andre internasjonale jobb som 19-åring, betyr veldig mye for meg, sier Metheny.

Sjeldne intervjuer

Metheny har kommet dit i karriera si at han sjelden gir intervjuer og det er fotoforbud på konsertene hans. Han vil ikke bli forstyrra og han vil ikke at publikum skal bli det heller. Han har ikke noe behov for stadige intervjuer og energibunten vil heller bruke tida på å skape ny musikk og møte nye samarbeidspartnere. For Romsdals Budstikke gjorde han et unntak – det som skal skje i Molde i sommer er helt spesielt også for han.

– Det er noe helt spesielt med både kvaliteten og kvantiteten på norske jazzmusikere. Helt siden Andersen, Christensen, Garbarek og Rypdal slo gjennom på 60-tallet, har det vært en eksplosjon og det er en identitet som skinner gjennom hele veien. For meg er det en enorm inspirasjon å få jobbe med nordmenn fra tid til annen. Og så er det det med Molde og meg, da. Vi går 43 år tilbake and you were there, sier han og peker på undertegnede.

Det stemmer på en prikk, det, og jeg glemmer aldri opplevelsen med den ukjente 19-åringen på sin 12-strengers gitar i Gary Burton Quintet.

Andersen

Arild Andersen er en musiker og en personlighet Metheny setter svært høyt.

– Vår historie går langt tilbake, sier Metheny og minnes konserten han gjorde med Andersen og trommeslager Paal Nilssen-Love i Molde i 2001.

Intervjuet – vi var lovet en halvtime, men etter 90 minutter var det fortsatt ikke noe tegn til at audiensen var over. Etterhvert blir det hele en blanding av intervju og en samtale med Andersen. Han og Metheny kom et godt stykke videre med hva de skal spille i Molde. Ideene og forslagene var mange – faktisk så mange at Metheny utbrøt:

– Dette kommer til å bli en fire timer lang opptreden! Hvor lenge får vi lov å spille, smiler Metheny. Andersen er avgjort ikke vanskelig å be.

Uten å røpe hvilke låter, fra begges repertoar, som blei banka, kan jeg love noe som kommer til å likne på en ønskekonsert av de sjeldne.

Metheny, som er berømt for å stille særdeles godt forberedt til hva det enn skulle være, har sjølsagt også sjekka ut den unge trommeslageren Gard Nilssen allerede.

Jaga Jazzist

Det var også i 2001 Metheny hørte Jaga Jazzist for første gang – i Molde, sjølsagt. Andersen hadde tatt med seg kameraten på Jaga-konsert og han blei umiddelbart begeistra.

– Siden den gang har jeg sjekka ut alle platene til Jaga Jazzist og jeg gleder meg veldig til denne konserten også. Jeg har møtt Lars Horntveth i New York, han produserer den nye A-ha-plata der, og vi kommer nok til å spille sanger fra begges univers, sier Metheny.

Trondheim Jazzorkester på nytt

Da Pat Metheny var Artist in Residence i Molde i 2001, møthan Trondheim Jazzorkester for første gang. Erlend Skomsvoll hadde skrevet tøffe arrangement til noen av Methenys låter. Suksessen var umiddelbar og førte faktisk til norgesturné to år seinere.

– Det var en fantastisk opplevelse for meg. Når Eirik Hegdal og Ole Morten Vågan nå skal skrive nye arrangement på andre låter jeg har skrevet, vet jeg at det blir fantastisk nok en gang, sier Metheny.

Molde og ferie

Sommeren 2017 var i utgangspunktet tenkt til ferie, men Metheny var ikke vanskelig å overtale da Molde-prosjektet blei lufta.

– Jeg gleder meg veldig og vet at dette kommer til å bli bra, sier Metheny.

I fjor sommer avslutta han to Europa-turneer i Molde. Kona og deres to sønner kom over fra New York og så dro de på biltur ei ukes tid gjennom Trollstigen, Geiranger for å ende opp på Vikingskip-museet i Oslo.

– Det var en fantastisk opplevelse med nydelig vær hele tida. Det kan jeg ikke si om mine opphold i Molde – jeg tror det har regna hver gang jeg har vært der!

Denne gangen er det jo lov å håpe på godvær også. Det er ikke umulig at Metheny tar med seg eldstesønnen på 18, Jeffrey Kaiis, som har blitt hekta på Norge og som tar norsktimer i New York. Kanskje blir det en tur til Nordkapp også for både far og sønn.

Pat Metheny tar smilende farvel med Arild Andersen og undertegnede med følgende melding:

– Jeg skal være forberedt. Det er det absolutt ingen grunn til å tvile på. Heller ikke at flere stripete skjorter vil være med i bagasjen!

Pat Metheny hører du med Andersen/Nilssen 19. juli, med jaga Jazzist 20. juli og Trondheim Jazz orchestra 21. juli.