Den norske musikeren, som fikk sitt store gjennombrudd i 2011 med «Solidarity Breaks», har et nært forhold til Moldejazz; ikke bare som artist, men også som frivillig.

– Moldejazz er et uhyre sterkt opplegg. Det var helt spesielt første året, i 1996. Det var så sterkt og voldsomt, at jeg etter å hørt Palle Mikkelsborg måtte sette meg ned en halvtime og tute, sier Jarle Bernhoft.

På scena i Molde 22. juli

Til tross for de gode minnene, får også Molde en kobling til tragedie for artisten. Han sto på scena på Romsdalsmuseet 22. juli 2011. Konserten ble gjennomført, mens bandet som skulle på seinere – Røyksopp – avlyste i samråd med festivalledelsen.

– Det var så mange rykter. Og jeg husker folk sto der og kikket ned i mobiltelefonene sine. Det var en merkelig stemning. Og jeg tenkte at nå har jeg mista det helt. Så skjønte jeg jo hvorfor, sier Bernhoft.

– Det var jo bare fryktelig trist, legger Bernhoft til.

– Med de siste tids hendelser. Er du som artist redd for terror?

– Jeg er ikke så redd for egen sikkerhet. Terrorangrep får mye oppmerksomhet, men jeg tenker at det ikke skjer der jeg er. Sannsynligheten for å bli utsatt for en trafikkulykke er mye større. Jeg er mer redd for at folk skal bli redde for å samles og gå på konserter, sier Bernhoft.

Må anerkjenne at terror skjer

To dager etter terrorangrepet på Bataclan i Paris i 2015 spilte han på legendariske Apollo Theater i New York, usikker på hvordan folk ville reagere. Det ble fantastisk. Da det smalt i Manchester, var Bernhoft i London.

– Det kommer tettere på. Og jeg tror vi må anerkjenne at det er arenaer der det kan skje. Derfor må man ta sikkerhet på alvor, sier Bernhoft og legger til:

– Etter at scenen kollapset før en Radiohead-konsert, er jeg nesten mer redd for at riggen skal ramle sammen enn terror.

Bernhoft registrerer det varme samholdet som oppstår når tragedien rammer. Men han kunne ønske det varte lenger.

– Folks kollektive minne er kanskje litt kort, sier han.

Med et rocka band

Etter mange år med foten på loopen som soloartist – ofte omtalt som et enmannsorkester – er Bernhoft klar for samspill igjen.

– Til Molde kommer jeg med bandet mitt, The Fashion Bruises, som består av Fredrik Wallumrød på trommer, Nicolai Tangen-Svennæs på tangenter og Vemund Stavnes på bass og meg sjøl på gitar og vokal. Det er et mer rocka band, så det kan bli høy lyd, advarer Bernhoft, som jo nettopp startet karrieren i rockeland med bandet Span.

Bernhoft forteller at bandet er i en fase «der de øver for å lage plate».

– I Molde blir det både nytt materiale og rearrangerte låter av gammelt materiale, sier Bernhoft, som mener bandet er «all over the place» sjangermessig. Men energien, den skal ingen tvile på at er sedvanlig utadvendt.

– Tekstmessig har jeg en formålsparagraf om at andre kan ta seg av kjærlighetssangene. Jeg er preget av at verdenssituasjonen, og av at virkelighetsforståelsen min har fått seg en knekk. Jeg har to barn som skal vokse opp i denne verden, og det påvirker meg musikalsk, sier Bernhoft.

Digger Taj Mahal

To år bodde han i New York. Lengtet mot vest. Nå er kart og kompass snudd, og han ser mer mot øst.

– Tilbake til Molde. Du skal dele scene med Taj Mahal og Keb'Mo på museet. Noe forhold til dem?

– Jeg har hørt masse på Taj Mahal! Han har gitt ut en plate, Hanapepe, som er sinnsyk bra. Jeg gleder meg veldig til å høre ham!

Jarle Bernhoft hører du på Romsdalsmuseet torsdag 20. juli fra kl. 17.00.