Oslo: En oppløftet gjeng reiste heim fra Oslo til Romsdal etter å ha fulgt store deler av debatten om Nasjonal transportplan i Stortinget mandag. For styreleder Odd Helge Gangstad og daglig leder Harald Espeland i Møreaksen og Arnt Sommerlund i Aukra Næringsforum var det éi sak som var spesielt viktig: Hva ville Stortinget si til planene om Møreaksen?

Stortinget sa ja

Stortinget sluttet seg til regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan, støttet av Venstre og Kristelig Folkeparti. For Møreaksens del er det satt av 6 milliarder statlige kroner i perioden 2024 til 2029. Men Stortinget åpner for annen finansiering på 2 milliarder kroner i neste 12 års periode.

– Det ligger i transportplanen at det er flertall i Stortinget for å bygge Møreaksen. Og vi kan begynne å bruke penger i den første seksårsperioden, sier Harald Espeland til Romsdals Budstikke.

En milepæl passert

Styreleder Odd Helge Gangstad og daglig leder i Aukra Næringsforum, Arnt Sommerlund, bruker lik betegnelse på Stortingets vedtak om Møreaksen:

– Dette var en milepæl på vegen mot å få bygget Møreaksen, sier de to.

– Senterpartiet er bekymret over kostnadene for å bygge ferjefri E39, og ville redusere bevilgningene med fire milliarder kroner. Hva tenker du om det, Gangstad?

– Det ligger et snev av realisme i dette. Vi må se på kostnadene; om det er mulig å bygge billigere veg. Kanskje trenger man ikke snakke om å bygge vegen for 110 kilometers fartsgrense? For meg er det viktigste likevel at vi får bygget fjordkryssingene. Så skal det også besluttes hvor E39 skal gå fra den kommer i land på Vik i Tomrefjord og føres vestover mot Ålesund. Når dette trasévalget er tatt, må vi unngå omkamper. Da må vi klare å lande vegprosjektet, sier Gangstad.

– I mediene har det vært debattert andre løsninger for fjordkryssinger enn undersjøisk fra Midsund til Vestnes. Er tanken om for eksempel Romsdalsaksen død?

– Fagetatene har vurdert andre planer, som Romsdalsaksen, og vraket den. Jeg forholder meg til fagetatene, sier styreleder Gangstad.

Stortinget har sagt sitt

Arnt Sommerlund legger til:

– Nå har Norges øverste demokratiske organ, Stortinget, sagt hva storsamfunnet skal bruke penger på. Stortinget har godkjent Møreaksen.

Harald Espeland tilføyer:

– Det er sunt at det blir debatt om ei så stor investering som ferjefri E39. Vi skal tåle debatten. Når 2017 er omme, har det blitt brukt over 200 millioner kroner på å bli sikker på at beslutningsgrunnlaget for Møreaksen er godt. Jeg føler meg veldig trygg på at prosjektet kan gjennomføres som planlagt, og at resultatet blir godt.

20 kroner dyrere

– Når blir det aktuelt å starte innkreving av bompenger?

– Vi går nå over fra en planleggingsfase til en gjennomføringsfase. Statens vegvesen skal legge et løp for hvordan Møreaksen skal gjennomføres. Vi skal tilbake til Stortinget med søknad om å få starte forhåndsinnkreving av bompenger, sier Harald Espeland.

– Hvor mye vil for eksempel trafikanter til og fra Midsund måtte betale i økte bompenger?

– Snakker vi om å øke ferjetakstene med tre taksoner, utgjør takstøkningen rundt 20 kroner for en personbil, sier Odd Helge Gangstad.

På ferjesambandet Molde-Vestnes koster det i dag 146 kroner for personbil, uten at rabatten er trukket fra. Økes billettprisen med tre takstsoner, økes prisen til 167 kroner for personbil. Prisforskjellen blir altså 21 kroner.

– Det blir opp til kommunestyrene i de berørte kommunene å påvirke hvordan de mener takstene skal være, når forslaget fra Statens vegvesen til bompengesøknad sendes ut på høring, sier Harald Espeland.

For Aukra er Møreaksen avgjørende for at delen av kommunen som ligger på Gossen, skal få landfast forbindelse.

– Det er viktig for hele regionen å få løsningen på fastlandsforbindelsen. Når Stortinget nå har vedtatt planene for Møreaksen, har de samtidig lagt grunnlaget for fastlandstilknytning over Kjerringsundet. Samfunnsøkonomisk er Kjerringsundet en lønnsom investering, og vil i grunnen finansiere seg sjøl, sier Arnt Sommerlund.