OSLO: Optimismen for å få bygget Møreaksen som fjordkryssing mellom Julbøen i Molde med bru over til Midsund, og undersjøisk tunnel fra Otrøya til Vik i Vestnes, er styrket etter Stortingets debatt om Nasjonal Transportplan. Debatten startet mandag formiddag, og Stortinget skal stemme over transportplanen etter midnatt.

– Vi er svært fornøyd med at det er flertall på Stortinget for å bygge Møreaksen som en del av ferjefri E39. Slik det ligger an til, kan vi begynne å bruke penger til prosjektet de første seks åra, sier styreleder Odd Helge Gangstad og daglig leder Harald Espeland til Romsdals Budstikke.

Sammen med daglig leder Arnt Sommerlund i Aukra Næringsforum var de i Stortinget og fulgte debatten om Nasjonal Transportplan.

Sikret flertall

Regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet har sammen med Venstre og Kristelig Folkeparti sikret flertall for forslaget om hvordan Norge skal bruke 1.000 milliarder kroner på samferdselsformål de kommende 12 åra.

– Infrastrukturen er blodårene i samfunnet, forklarte samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) i sitt hovedinnlegg i debatten i Stortinget. 45 prosent av investeringene de kommende 1|2 åra skal skje i jernbanen. Resten fordeles mellom kysten, luftfarten og vegene. Aller mest går til vegformål.

Ny fase

De lokale observatørene som fulgte debatten, var svært interessert i å følge hva stortingspolitikerne sa om Møreaksen.

Daglig leder Harald Espeland sier til Romsdals Budstikke at Møreaksen nå går over i en ny fase: Gjennomføringsfasen.

– Når landets øverste folkevalgte organ går inn for at Møreaksen skal bygges, er det et sterkt signal til Statens vegvesen om å intensivere arbeidet med å planlegge hvordan prosjektet skal gjennomføres. Selv om Møreaksen er tiltenkt penger i den andre seksårsperioden, er det mulig å starte å bruke penger i første seksårsperiode, altså før 2024. I prinsippet er det mulig å få til oppstart på Møreaksen i 2022, forklarer Espeland.

– Hva er det neste som må gjøres for å realisere Møreaksen?

– Som sagt: Vegvesenet må legge en plan for hvordan dette skal bygges. Så må vi tilbake til Stortinget med søknad om å få kreve inn bompenger. Vi ser for oss at bompengesøknaden bør behandles av Stortinget seinest i 2021. Det blir iallfall en spennende jobb vi har foran oss de neste to-tre åra, sier Harald Espeland.

Styreleder Odd Helge Gangstad sier at bompengeselskapet kommer til å intensivere arbeidet med Møreaksen i tida som kommer.

– Hvor trygg er du på beslutningen som er tatt om å bygge Møreaksen?

– Når 2017 er omme er det brukt rundt 200 millioner kroner på å bli sikker på at vi sitter på et grundig og godt grunnlagsmateriale. For oss er fjordkryssingene selvsagt det viktigste, men vi er også innstilt på å finne gode løsninger for vegtraseen videre fra Vik i Tomrefjord og vestover til Ålesund, sier Odd Helge Gangstad og Harald Espeland.