Bevilgningen kommer åtte år etter at Trafikksikkerhetsutvalget i Fræna satte strekninga Tornes-Kjørsvik øverst på sin prioriteringsliste.

Tornes-Kjørsvik får altså 30 millioner over tre år til å bygge gangveg langs 80-sona. Det ble vedtatt under Fylkestingets behandling av investeringsbudsjettet for de neste fire åra tidligere denne uka.

– Endelig ligger Tornes-Kjørsvik inne på fylkets investeringsplan. Oppstart blir i 2018. Vi er veldig glad for at fylket prioriterer denne farlige vegstrekninga, sier en særdeles fornøyd Fræna-ordfører Tove Henøen (Sp).

Har 80-sone

Vegen fram mot gangvegmidlene har vært lang og preget av misforståelser. Saka ble aktualisert da strekninga i fjor sommer ble del av Nasjonal sykkelrute, noe som fikk beboere langs strekninga til å reagere, siden strekninga mangler gangveg, og har 80-sone.

Full forvirring i fjor

I juli 2016 fortalte Romsdals Budstikke over flere artikler at det hersket forvirring rundt søknader på gangvegmidlene. Ordfører Tove Henøen (Sp) uttalte den gangen at kommunen flere ganger hadde meldt inn strekninga til fylkeskommunen uten at den ble prioritert. Det viste seg imidlertid at kommunen hadde søkt 50-50-midler, som det ikke var aktuelt å få etter at fylket overtok ansvaret for vegen i 2010. Kommunen skulle ha meldt inn vegstrekninga til Møre og Romsdals investeringsprogram for fylkesveger, noe kommunen ikke hadde gjort før i 2015, fem år etter at fylket overtok vegen.

– Hvis de hadde kjørt fram strekninga som høgeste prioritet i 2011 ville den vært mye nærmere en realisering, sa leder Kristin Sørheim (Sp) i Samferdselsutvalget den gangen.

Høgste prioritet siden 2009

Strekninga ble i fjor meldt inn på investeringsprogrammet, og tirsdag kom gladmeldingen til ordføreren.

– Trafikksikkerhetsutvalget i kommunen har hatt Tornes-Kjørsvik som prioritet siden 2009 ...?

– Vi har satt av midler til å dele med fylket i 50-50-ordningen, som vi fikk avslag på i mange år uten å skjønne hvorfor. Jeg har hatt masse møter med naboene, medlemmer av samferdselsutvalget, samferdselsavdelingen og jobbet hardt for å få forståelse fra fylket for at strekninga må prioriteres. Vegstykket er skoleveg, sykkelveg og at det kjøres i høg fart på strekning, sier Henøen.

– Hvordan blir prosessen framover?

– Alt er regulert fra kommunens side. Nå er det opp til oss å sørge for at alt ligger til rette for å starte arbeidet neste år, sier Henøen.

– Og 30 millioner er nok?

– Statens vegvesen har gjort kostnadsberegningene, så det går jeg ut fra, sier Henøen.

Lite forbehold på jubelen

– Dette er ubeskrivelig. Jeg er bare så glad. Vi har jobbet i så mange år med dette, det å få denne beskjeden er fantastisk. Samtidig er vi litt sånn at vi ikke helt tror det før vi ser det, sier Kari Selnes, som bor langs strekninga.

Flagget ved frokosten

Selnes understreker at vegen i mange år har vært en hodepine.

– Vegen i dag er et stort hinder for fri ferdsel når vi går og sykler. Særlig hindrer det barn som ferdes til og fra skole, heimer, aktiviteter og kamerater. Dette vil forandre livet til mange som bor langs denne strekninga. Jeg vil gi en blomst til Tove Henøen. Hun har virkelig stått på for å få saka i gang igjen etter tidligere misforståelser. Hun har gjort det på en ryddig og fin måte, sier Selnes.

– Vi hadde flagg ved frokostbordet i dag! Dette er veldig gledelig, sier Borgny Trondsen.

– Har blitt løftet fram

Kristin Sørheim i samferdselsutvalget i Møre og Romsdal fylkeskommune uttaler til Romsdals Budstikke at de prioriterer strekninger som er viktigst med hensyn til trafikksikkerhet.

– Vi forsøker å se behovene i hele fylket. Prosjekt som har ventet lenge og er klare til oppstart skal løftes opp. Vi foreslår en stor økning til gang- og sykkelveger, trafikksikkerhet og vedlikehold. Tornes-Kjørsvik er ei strekning kommunen virkelig har løftet fram, sier Sørheim.

Kari Selnes sier beskjeden fra fylket er ubeskrivelig. Ordfører Tove Henøen har hatt utallige møter om gangvegmidler, og er glad for at finansiering endelig er på plass. Foto: Rigmor Sjaastad Hagen