- Det var ingen tung tur å ta til Oslo denne gangen, smiler styreleder Bjørn Sandnes i Nordøyvegen.

Stortinget vedtar seinere i dag mandag at vegen som knytter sammen fem øyer i Haram og Sandøy kan bygges.

Ja til 460 millioner i bompenger

Stortingets ja i kveld til å kreve inn 460 millioner kroner i bompenger som delfinansiering av Nordøyvegen, er dagens gladsak for innbyggerne i Sandøy og Haram.  Vegen vil gi 2.900 innbyggere på de fem øyene Harøya, Fjørtofta, Flemsøya, Haramsøya og Lepsøya tilknytning til fastlandet.

Vegen er beregnet å koste 3,44 milliarder kroner målt i 2017-verdien.

- Dette blir som en ny Atlanterhavsveg å regne. For folket som bor på øyene, blir det en ny og enklere hverdag når Nordøyvegen står ferdig i 2023, sier styremedlem i Nordøyvegen AS, Norvald Kjerstad.

Ligger ikke i NTP

Styreleder Bjørn Sandnes i bompengeselskapet er sammen med Kjerstad og samferdselsveteran i Møre og Romsdal, Oddbjørn vatne, i Stortinget for å følge debatten om samferdselsprosjekt.

Nordøyvegen er ikke en investering som skal finne sin plass i Nasjonal Transportplan for de neste 12 åra, men Stortinget har lagt behandlingen av bompengesøknaden fra Nordøyvegen sammen med Nasjonal Transportplan.

Klarsignal etter 30 år

- Dette er en stor dag for alle som har ventet på fastlandssamband for øyene. Det er mange mennesker på Nordøyane som har jobben sin på fastlandet, og det er mange på fastlandet som pendler til jobb på øyene.  Det var ingen tung tur å ta til Oslo i dag for oss som har sett fram til denne dagen da Stortinget vedtar bompenger som en del av finansieringen av vegen, sier styreleder Bjørn Sandnes til Romsdals Budstikke.

Stortingets ja til å kreve inn bompenger betyr det endelige klarsignalet for Nordøyvegen.

- Det har vært ei lang reise fra planene om Nordøyvegen ble lansert og fram til i dag. Bompengeselskapet ble etablert i oktober 1987, så vi har 30 års jubileum i høst. Nå ser det endelig ut til at ting skjer i rask rekkefølge. Statens vegvesen trenger bare å trykke på knappen når Stortinget har fattet vedtaket i kveld.  Nå sendes anbudsinnbydelsen ut for den delen av anleggsarbeidene som gjelder påhuggingen til tunnelene.  Meningen er at anleggsarbeidene skal komme i gang i høst.  De store anbudene sendes ut etter nyttår, sier Bjørn Sandnes.

- Hva vil være den viktigste effekten av Nordøyvegen?

- Denne vegen vil binde sammen de fem øyene og fastlandet. Vegen vil bidra til å skape en bedre bo- og arbeidsregion. Og for næringslivet, som har mye tungtransport til og fra øyene,  vil vegen ha stor betydning. Så kan vi forestille oss hvor mye vegen vil bety for folket på øyene. Skal du reise fra Longa til Fjørtofta i dag, tar det nesten halve dagen. Når Nordøyvegen står ferdig, tar den samme turen 10-15 minutter, sier Bjørn Sandnes og Norvald Kjerstad.

24 km lang

Nordøyvegen går fra Skjeltene til Harøya. Samlet veglengde blir 24 kilometer. Nordøyvegen blir en fylkeskommunal veg. Det er fylkeskommunen som står som hovedgarantist for låneopptakene. Fylkeskommunen har søkt om penger til Nordøyvegen slik at penger fylkeskommunen får til ferjedrift, kan brukes til vegen i 40 år framover.

Det blir bomstasjon på Skjeltene. Det betyr at innbyggerne på de fem øyene kan kjøre gratis mellom øyene, og kun betale bompenger når de skal til fastlandet.

Alle partiene i transport- og kommunikasjonskomiteen er positive til Nordøyvegen.

- Dette er en merkedag for alle i disse to kommunene, sier Bjørn Sandnes.