Historien om Bussbygg er et lite industrieventyr. Det startet i april 1947, da var allerede to andre karosserifabrikker i drift i det samme området; Ivar Røvik og Bastian Solemdal. På det meste var det fire slike fabrikker.

Styreleder Alf Ahdell ga de frammøtte en levende historietime som viste utviklingen mot det som i dag er Norges ledende karosserifabrikk med kunder i hele Norge og Sverige.

Det har vært både opp- og nedturer, i jubileumsåret går det veldig bra, forsikrer administrerende direktør Torill Hovdenak, som snart overlater lederjobben til Martin Henøen. Bedriften har 103 ansatte.

Viste fram produksjonen

Sterk lokal forankring er et nøkkelord for Bussbygg. Til å begynne med var også kundene lokale. På 1950- og 60-tallet var det 60 rutebilselskap i fylket, dette sikret mange kunder. Bussbygg bygde busser til 1975, den siste bussen gikk til Torghatten Trafikkselskap. Deretter ble det konsentrert om påbygg på lastebiler, gjennom disse årene er det blitt levert nærmere 9000 skap. 80 prosent går til Norge, 20 prosent til Sverige. Det blir satset mest på distribusjonsbiler, men også spesialbiler til transport av levende fisk og andre spesialtilpassete påbygg er en voksende nisje.

På den åpne dagen fikk de frammøtte se hvordan produksjonen går, ute sto det blanke biler på rekke og rad klar til levering. Bussbygg er kjent for kvalitet på skapene sine, og er de eneste med 5-års garanti på disse.

Men Bussbygg har også gjort mye annet. I 1946 startet de med bensinsalg for BP, i 1957 ble de importør for NSU, som hadde både motorsykler og biler. Seinere ble det Mazda og egen bilforretning på Årø, den ble solgt i 2002.

Både Alf Ahdell og Torill Hovdenak er imponert over frammøtet. Her var alt fra småbarn som fikk sitte på med veteranbuss til gamle trailersjåfører med over en million kilometer bak rattet.