– Det koker fortsatt i byen, poengterte ordfører Kjell Neergaard i Frostating lagmannsrett forrige uke.

Det har ikke akkurat kokt i tingsalen i Trondheim de tre dagene vi har fulgt rettssaka. Noe skyldes lagdommernes vennlige framtoning og advokater på begge sider med dannelse. Under overflata ligger likevel alvoret: Sjukehusets videre skjebne.

Ordfører Neergaard brukte tida i vitneboksen til å forklare hvordan avgjørelsen helseminister Bent Høie tok 19. desember 2014 har slått ut for Kristiansunds vedkommende. Han begrunnet også hvorfor Kristiansund står fast på at sjukehusplasseringen må kjennes ugyldig.

Vinner og taper

– Dette var den største og viktigste beslutningen som skulle tas på flere tiår. Det blir en vinner og en taper. Konsekvensene er enorme for taperen, det skjønner alle. Et nytt sjukehus vil ha cirka 1.300 arbeidsplasser. I Kristiansund har vi få offentlige arbeidsplasser fra før. Det vil bli enda verre hvis vi mister sjukehuset, sa ordføreren i retten.

Ifølge ordføreren var Kristiansund såre fornøyd med planleggingsprosessen for nysjukehuset helt fram til 4. desember 2014, da Astrid Eidsvik gikk av på dagen som direktør for Helse Møre og Romsdal.

– Da mistet vi tilliten til prosessen, sa Kjell Neergaard.

Astrid Eidsviks avgang ble oppfattet som at Hjelset ville bli valgt som sjukehustomt.

– Det har gått to og et halvt år siden dette. Fortsatt opprører dette folk. Beslutningen om å bygge sjukehuset på Hjelset preger alle politiske debatter i Kristiansund, sa Neergaard.

Hva skjer videre?

Mens lagmannsretten i tre dager har fått høre partene forklare seg om hva som skjedde de dramatiske månedene fra oktober til desember 2014, er det mulig å tenke framover. Hva skjer videre?

Får ikke Kristiansund medhold i søksmålet, har kommunen to muligheter.

Mulighet 1: Kristiansund kan godta avgjørelsen. De kan si at nå må man legge saka bak seg, bruke kreftene på å få til et godt distriktsmedisinsk senter og helseinnovasjonssenter.

Mulighet 2: Kristiansund kommune kan sende en anke til Høyesterett, og håpe at landets øverste domstol slipper saka gjennom.

Litt fakta: Bystyret i Kristiansund har vedtatt at det skal være fellessjukehus. Det var også flertall i bystyret for å anke sjukehusdommen fra Inn-Trøndelag tingrett fra 2016. Ei gruppering ville anke fordi de ville ha omkamp om plasseringen. Andre valgte å anke fordi de ville kjempe for to sjukehus. Ei tredje gruppe ville anke fordi de er uenig i måten staten organiserer helseforetakene på.

Hva kan skje dersom Kristiansund kommune får rettens medhold i at tomtevalget ble tatt på feil grunnlag og at helseministerens beslutning kjennes ugyldig?

Mulighet 3: Vinner Kristiansund kommune fram i retten, er tomtevalget for fellessjukehuset nullstilt. Det kan åpne for at helseminister Bent Høie innkaller til et nytt foretaksmøte, og fatter nytt vedtak om å bygge sjukehuset på Hjelset. Det kan også åpne for at saka må starte helt på nytt; at Helse Møre og Romsdal må, på oppdrag fra Helse Midt, arbeide mer med analysen om hvor sjukehuset bør bygges. Ny risiko- og sårbarhetsanalyse må lages. Og så må saka gjennom nye runder med styrebehandling før saka ender hos helseministeren. Et slikt løp vil trolig ta minst ett års tid.

Blir dette utfallet, er sjukehussaka fortsatt et politisk anliggende. Akkurat som Bent Høies vedtak om Hjelset var en politisk avgjørelse.

Mulighet 4: En annen mulig veg er at nullstilling av tomtevalget åpner for en helt ny politisk debatt. Står Kristiansund kommune fast ved det daværende ordfører Per Kristian Øyen (Ap) skrev under på i et brev til helseminister Anne-Grete Strøm-Erichsen i januar 2010; at felles sjukehus ville styrke det faglige helsetilbudet til befolkningen i Nordmøre og Romsdal? For øvrig et brev som også fikk underskriftene til tre fortsatt aktive Senterparti-politikere; Ola Rognskog, Knut Sjømæling og Ingunn Golmen. Da må de satse alt på å få sjukehuset lagt til Storbakken.

Mulighet 5: Kristiansund kan benytte en opphevelse av Hjelset-vedtaket til å snu 180 grader og kjempe for å beholde dagens Kristiansund sykehus. Vil Kristiansund i så fall gi grønt lys for at Nye Molde sjukehus på Eikrem kan bygges - uten å nøle ett sekund?

Mulighet 6: Kristiansund kan velge en strategi der kommunen blir en del av Trøndelag, og tenker helt nytt, for eksempel at Kristiansund bør bli en selvstendig sjukehusenhet under St. Olavs Hospital.

Ved siden av alle vegvalgene, foreligger det planer om et nytt nasjonalt helse- og innovasjonssenter i Kristiansund. Blir det uproblematisk å hente goodwill fra Helse Midt-Norge når kommunen har ment at de samme lederne de vil be om penger fra, drev med skittent spill i tomtesaka?

Det er ikke noe enkelt politisk landskap ordfører Kjell Neergaard skal manøvrere i. Vi vet ikke hvordan ordføreren tenker. Ordføreren er jo, med erfaringen fra tingretten i Steinkjer friskt i minne, sikkert forberedt på at lagmannsretten kan ha en annen oppfatning enn Kristiansund kommune. Hva gjør han da?