– Det er kjempebra at russen tar opp dette viktige temaet. Hvor god seksualundervisning elevene får, varierer fra hver enkelt kommune, skole og lærer. Vi er nok ikke helt i mål, sier Elin Bele, helsesøster ved Romsdal videregående skole.

Vil komme i dialog med elevene

Sjøl om skolene har en veg å gå, understreker Bele at det har blitt gjort mye positivt allerede.

– I dag begynner man så smått å snakke om puberteten på barneskolen. Her i Molde er helsesøster innom 6.-klassingene, for å snakke om kropp, grenser og følelser. Vi besøker også 9. trinnene sammen med SMISO. Alle skoler får tilbud om at helsesøster har seksualundervisning for 10.-klassene. Vi er også inne sammen med SMISO og politiet for å snakke med russen. Her er også seksualitet et viktig tema, og vi tar opp grenser, festrelaterte voldtekter, sosiale medier og seksuelt overførbare infeksjoner. Vi vil gjerne komme i dialog med ungdommen, slik at seksualundervisningen kan bli enda bedre i videregående, sier Bele.

– Seksualundervisningen har blitt bedre de siste åra. Vi jobber hele tida for å få satt det i system, fornye oss og gjøre undervisningen enda bedre. Noen elever er veldig fornøyd, mens andre synes undervisningen er mangelfull. Ungdommen er interessert og nysgjerrig på dette temaet. Hvis de ikke får god nok undervisning i skolen, kan de ha lett for å finne informasjon på nett. Her risikerer de å få et litt forvrengt bilde på hva som er normalt, fortsetter hun.

– Kan begynne i 1. klasse

Helsesøsteren ønsker å tipse grunnskolene om «Uke 6».

– Det er et eget undervisningsprogram som arrangeres i uke 6 hvert år. Materiellet, som ligger lett tilgjengelig på nett, kan lærerne bruke fra 1. klasse og oppover, sier hun.

Stabil debutalder

Den gjennomsnittlige debutalderen i Norge ligger på 17 år for jenter og 17,9 år for gutter.

– Debutalderen har ikke forandret seg stort de siste åra, og ikke gått så mye ned som mange kanskje tror, sier Bele.

– Tror du det er mer sexpress blant unge i dag enn tidligere?

– Det er jo helt klart en del som kjenner på dette, og det må vi sjølsagt ta på alvor. Dette er derfor en viktig del av seksualundervisningen, og noe vi aldri får snakket nok om. Å lære om hensynet til egne og andres grenser er svært forebyggende, og SMISO snakker mye om dette i sine undervisningstimer, både på ungdomsskolen og i videregående.

Gode ringeffekter

Bele sier at «sexboksen», hvor elever kan stille anonyme spørsmål, er et godt tiltak som flere skoler i Molde har.

– Her kan lærerne få et innblikk i hva elevene faktisk ønsker undervisning om.

– Hvorfor er det viktig med god seksualundervisning i skolen?

– Hvis ungdommen får økt kunnskap om seksualitet, får de en annen handlingskompetanse i seksuelle situasjoner og relasjoner. God undervisning kan være med på å utsette debut, øke bruk av prevensjon, redusere smitte og unngå uønsket svangerskap. Ungdommen får også et styrke sjølbilde og et positivt forhold til egen kropp, uavhengig av legning, kjønn og identitet. Det er derfor veldig positivt at ungdommen sjøl etterlyser bedre undervisning.