Seksualundervisningen på Bergmo ungdomsskole er fordelt på naturfag, samfunnsfag og KRLE. Naturfagslærer Andreas B. Sylthe sier at undervisningen begynner i 8. klasse.

– I naturfag har vi ett kapittel i 8. og ett i 10. om seksualitet. Vi setter også av tid utenom dette til å snakke om temaet. Vi har blant annet en boks fremst i klasserommet, hvor elevene kan legge anonyme lapper med spørsmål i. Jeg tar den fram cirka én gang i måneden. Den er populær, så det hender at elevene spør om vi kan ta den fram oftere, sier han.

Ifølge naturfagslæreren er spørsmålene svært varierte.

– De lurer på alt fra ulike sexstillinger, til hvor mange ganger det er normalt å onanere i løpet av en uke. Jeg svarer etter beste evne. Av og til engasjerer elevene seg. Vi har hatt noen fine diskusjoner rundt for eksempel debutalder og bruk av prevensjonsmidler, sier Sylthe.

– Vi har klare regler for bruk av boksen. Ingen spørsmål er dumme, og det er ikke lov å le når de leses opp. Elevene har fått klar beskjed om at det blir slutt på boksen dersom reglene brytes, men siden de synes det er så kjekt, har ikke dette vært et problem, legger han til.

Urealistisk bilde

Sylthe opplever av at elevens kunnskap om sex ikke er god nok når de begynner i 8. klasse.

– Det er nok en del som ser på porno, og danner seg et urealistisk bilde av hva sex er. Jeg får i hvert fall det inntrykket når jeg ser mange av spørsmålene, blant annet de om penisstørrelse, sier han.

– Må begynne tidlig

Sylthe synes seksualundervisningen på Bergmo er god nok.

– Men det finnes sikkert lærere som fint kunne undervist mer om temaet. Det er viktig å begynne tidlig, og snakke om det elevene lurer på, sier han.