Første skoledag er en stor opplevelse for de fleste seksåringer. Men til høsten får førsteklassingene nok en grunn til å glede seg til å sette seg på skolebenken for første gang. De får nettbrett som hjelpemiddel i undervisningen.

Økte rammer

– I første omgang er det førsteklassingene som får tilbudet, og så vil det bli utvidet til å gjelde andre-, tredje- og fjerdetrinn etter hvert. Vi har en oppfølgingsplan på tre år, sier skolesjef Vereide. Kommunen ser for seg å følge opp alle målene i IKT-planen i løpet av to til tre år.

– Parallelt med IKT-satsingen, skal vi fortsette med kompetanseutviklingen. Det er viktig for oss at alle er med på satsingen. Ingen skal falle utenfor. Vi har som mål at nettbrett skal bli innarbeidet som en del av skolens praksis, sier han.

Pilotprosjekt

På Sellanrå barneskole har førsteklassingene hatt nettbrett siden i fjor. Skolen var med på et pilotprosjekt, og fikk teste ut det digitale verktøyet før alle andre. Det har vært en førsteklasses opplevelse.

– Sellanrå ønsket å starte opp, og vi ble backet opp av kommunen. Det har vært en utrolig spennende reise, forteller rektor ved skolen, Kjell Petter Stene. For å gi elever og lærere best mulig opplæring i det nye læringsverktøyet, kjøpte skolen tjenester fra Rikt. Et firma som bistår skoler i opplæringsarbeid med bruk av nettbrett i skolehverdagen. Det har vært avgjørende for suksessen.

– De lærte oss å svømme og å holde oss flytende. De har fulgt oss hele vegen, og var til uvurderlig hjelp. Sammen sørget vi for å skape begeistring rundt prosjektet, og det kunne jeg ikke ha bestilt på forhånd, forteller han.

– Opplever mestring

Rektoren forteller at nettbrettet har gjort mye for elevenes lese- og skriveferdigheter.

– Elevene lærer å lese gjennom å skrive. De skriver inn et ord på nettbrettet, er ordet skrevet riktig, får de det lest opp gjennom høretelefoner. De skriver hele setninger. Barn i førsteklasse sitter og skriver fortellinger på nettbrettet. Det er helt fantastisk, sier han. Stene forteller at det knapt finnes grenser for hva man kan finne på. Nettbrettet fører til at elevene er med på å styre sin egen læring.

– Elevene opplever mestring, noe som skaper engasjement. Foreldrene synes det er spennende, og å hjelpe barna med leksene blir noe helt nytt. Lærerne opplever at klasseledelsen blir annerledes og. Man får en slags mal for hvordan undervisningen skal foregå.

En ny kontakt

Elevene er også delaktig på en helt annen måte enn før.

– Vi bruker Apple TV i timene, og læreren skriver på tavla ved hjelp av nettbrettet. Det betyr at hun eller han kan undervise for elevene uten å snu ryggen til. Det skaper en helt annen kontakt mellom elev og lærer, forteller han. Rektoren understreker at hver enkelt skole må finne sin egen metode for opplæring og bruk.

– Vi skal lære av hverandre, men samtidig må hver enkelt skole finne ut hvordan de sjøl ønsker å løse det. Men jeg tror det er kjempelurt at vi deler erfaringer og kompetanse, sier han.

Ivar Vereide. Foto: Solveig Oterhals Landsvik
Rektor: Kjell Petter Stene, rektor på Sellanrå barneskole. Foto: Bjørn Brunvoll Foto: Bjørn Brunvoll