Åndalsnes: 13. mai i fjor var det offisiell åpning av Norsk Tindesenter. Siden da er det registrert 16.000 besøkende i museet og klatrehall.

– Og dette er bare toppen av isfjellet i forhold til alle som har vært innom restauranten og butikken, påpeker daglig leder Anita Vik Buckley, som synes det har gått over all forventning, ulike utfordringer tatt i betraktning.

Først viste deg at det var for mye akustikk i restauranten. Himlinga ble derfor skifta i januar. Gjennom store deler av vinteren og våren har framkommeligheten vært svært dårlig på grunn av blant annet grunnarbeider foran senteret. I tillegg har det vært noe trøbbel med det tekniske i utstillinga.

I gang med cruisegrupper

Det har det første året vært mest individuelle reisende som har kommet. Framover skal det satses mer på å selge seg inn til grupper. Senterlederen er særlig glad for at en rederiagent har valgt å ta senteret inn i programmet sitt. 1200 billetter til kommende vinters cruisegjester er dermed forhåndssolgt. Ifølge turistsjef Hilde Gråberg Bakke er det ganske så fantastisk så kort tid etter oppstart.

– Og dette er bare begynnelsen, sier turistsjefen, som er klar på at det har betydd mye for stedet å få et slikt senter.

– Det er med på å underbygge profilen som Norges tindehovedstad. Det er et signalbygg som skaper interesse, gir oss oppmerksomhet og er en enkel måte å bli litt kjent med Romsdalen, forteller hun.

Ifølge Gråberg Bakke er det mange som tror senteret er et fiskemottak eller ei kirke.

–Vi skal oppgradere informasjonen på utsida, med blant annet vimpler, forteller Vik Buckley.

Av nøkkeltall ellers kan nevnes at 120 personer har skaffet seg årskort på senteret.

– Det må være bra, mener driftssjef Kevin Kolstad. Det arrangeres fortløpende klatrekurs for at enda flere skal få kunnskapen som kreves for å få årskort.

Ser fram til Via Ferrata

2016 endte opp med et underskudd på et sted under én million kroner.

–Vi hadde budsjettert med balanse, men ingen ble nok overraska over at det ble slik det ble i et oppstartsår, mener Vik Buckley,

For 2017 er det budsjettert med ei omsetning på 4 millioner kroner.

– Men det er et usikkert tall som hovedsakelig avhenger av været i sommer og når Via Ferrata'en åpner, sier hun. Denne «jernvegen» som ordet betyr, skal driftes av senteret, samt at man også kan leie gaid og ustyr der.

–Den blir en sesongforlengelse og ei godværssikring for oss. Det er klart der er mange som ikke vil trekke inn i museet når det er fint vær. Da har man Via Ferrataen som alternativ, og vi kan lettere planlagge personal og ha det travelt enten det er dårlig eller fint vær, sier Vik Buckley.

Innen kort tid er ambisjonen at 30.000 skal finne vegen i til klatrehall og mueseum i løpet av et år

– Det er et høyst realistisk tall, fastslår hun.