– Bakgrunnen for at vi sendte bekymringsmeldingen til Helse Møre og Romsdal, var tre hendelser der det i alle tre har blitt rettet kritikk fra Helsetilsynet mot Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK). Det skjedde i Karihola-ulykka i Kristiansund, paragliderulykka i Sunndal der en person omkom, og Sebastian-saka der vi mistet et barn, sier pasientombud Runar Finvåg.

Bekymret

Pasientombudet har vært bekymret for om kommunikasjonen og koordineringen mellom de ulike avdelingene i helseforetaket har vært god nok, og mellom helseforetaket og den kommunale legevakttjenesten.

– Vi har stilt spørsmål: Er dette godt nok? sa Finvåg.

I mars i år ga helseforetaket svar til pasientombudet. Det oppfatter pasientombud Finvåg positivt.

– Mye har skjedd fra 2010 til i dag. Blant annet er AMK-sentraler slått sammen og styrket. Mitt anliggende: Er denne tjenesten god nok, slik at pasientene får god nok oppfølging når de trenger det, er jeg fornøyd, sier Runar Finvåg.

I fjor fikk pasientombudet 600 henvendelser fra pasienter som mente seg feilbehandlet, eller påført skader, eller har fått for dårlig informasjon. Henvendelsene gjelder både spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten.

Kom dårlig ut

I orienteringen om årsmeldinga for 2016 kom pasientombudet også inn på bruken av tvang i psykiatrien.

– Oppslaget i VG i fjor høst viste at Helse Møre og Romsdal kom ganske dårlig ut når det gjaldt bruk av tvang i psykiatrien. Jeg har hørt klinikksjef Ketil Gaupset orientere brukerutvalget om hva helseforetaket har gjort. Jeg er glad for at det gjøres mye for å rydde opp. Forebygging mot bruk av tvang blir viktig. Jeg tror det er uheldig med avdelinger med kontinuerlig overbelegg av pasienter. Det kan være grunn til å se på bemanningen, sa Runar Finvåg til styret i helseforetaket.

Reagerte på rollen

Etter at pasientombudet holdt orienteringen for styret i Helse Møre og Romsdal, reagerte styreleder Stein Kinserdal på rollen pasientombudet i Møre og Romsdal har tatt.

– Pasientombudet nærmer seg å være tilsynsmyndighet. Jeg lurer på: Hvor skal fokuset til pasientombudet være? Jeg reagerer på rolleforståelsen hos pasientombudet når man ikke bare formidler problemstillinger fra pasientene, men begir seg inn på spørsmål om bemanning i helseforetaket, sa styreleder Kinserdal.

Pasientombud Runar Finvåg svarte at pasientombudet ikke peker på løsninger.

– Vi stiller en del spørsmål til helseforetaket på bakgrunn av henvendelser fra pasientene, sa Finvåg.