GJEMNES: Hadde Budstikka stukket snuten innom Batnfjord skule en hvilken som helst onsdag i løpet av året ville vi ikke møtt verken Lotte, Ingrid, Nathalie eller Alfred. De har nemlig fast fridag på onsdager, i likhet med de andre i andreklasse, samt 1. trinn. Noen benytter seg av skolens SFO-tilbud, andre, som firkløveret vi møter, har helt fri. 14 av til sammen 30 elever i 1. og 2. trinn er på SFO.

Mangeårig tradisjon

Tradisjonen går mange år tilbake i tid. Også Angvik skule, Torvikbukt skule, Raknes skole i Midsund og Åfarnes skole i Rauma har fridager for de yngste elevene. (Se fakta.)

Undervisningsinspektør Britt Flemmen Vaagbø ved Batnfjord skule forteller at elevene har flere undervisningstimer på skoledagene. Dermed får de ta samme buss heim som elever på høgere klassetrinn.

– Hovedgrunnen for ordningen med skolefri er det økonomiske. Skolekretsen omfatter både Bergsøya, Storlandet, Gjemnes, Batnfjordsøra. Vi har også elever fra Torvikbukt. En ekstra heimkjøring med buss ville utløst store utgifter, sier Flemmen Vaagbø.

– Hvilke ulemper har ordningen?

– Elevene får lange dager. Det er et minus, sier Flemmen Vaagbø.

Lek og baking

– Jeg er heime med bestefar på onsdagen. Og Hampus! Katten min. Mamma har også begynt å ha fri på onsdager. Det er greit med en pause, så vi kan gjøre litt andre ting enn skolearbeid, sier Lotte Klungnes Hallberg (8).

Ingrid Husvik Dønheim (7) synes også det er greit å ha en fridag.

– Da kan jeg gjøre lekser og være sammen med bestevenninna mi, Solveig. Mamma jobber i andreklasse på en annen skole. De har også fri, så da er mamma heime, sier hun.

– Det er gøy å ha fri, fordi da kan jeg gjøre ting jeg ikke har så mye tid til å gjøre ellers. Noen ganger baker jeg. Og så kan jeg sove lenge!, sier Nathalie Harstad (8).

– Jeg spiller litt på ipaden min, og er sammen med morfar, kattene mine og hunden min, Lotus, sier Alfred Holten (8).

Får lenger friminutt

Den skolefrie dagen innebærer at elevene har høgere timeantall de øvrige dagene. Det synes barna er helt greit.

– Det går bra, fordi vi får lan-

ge friminutt. Av og til har vi mer utetid også, sier Ingrid.

– Vi bruker å ha uteskole. Det er gøy. Og så har vi en bra lærer. Vi lærer mye når vi har lange dager, sier Lotte.

Tilpasser undervisningen

Jorid Humstad, kontaktlærer for 2. trinn, sier at elevene har godt av fridagen.

– Ulempen med ordningen er at barna får lange dager. Vi legger opp undervisningen deretter, med flere alternative aktiviteter og leik, sier Humstad.

Tilpasser skoledagen: Jorid Humstad legger opp undervisningen så elevene får variert aktivitet og gode pauser. Foto: Rigmor Sjaastad Hagen
Batnfjord skule 5. Fordeler og ulemper: Undervisningsinspektør Britt Flemmen Vaagbø (t.v.) og rektor Mari Unhjem ser at barna blir slitne. Samtidig sparer kommunen penger. Ansiktsbildet bildetekst: Foto: Rigmor Sjaastad Hagen