I 2012 vant Molde kommune bosettingsprisen for sitt arbeid med å bosette flyktninger. 78 prosent av deltakerne som hadde fullført det lovfesta introduksjonsprogrammet gikk det året over i lønna arbeid eller videregående skole og studier. I 2014 var tallet 58 prosent. I 2016 var tallet 29 prosent. (Se faktaboks til høyre.)

Har bosatt mange

Kari Nergård, avdelingsleder for norsk- og grunnskoleopplæringen ved Molde voksenopplæringssenter, sier at tallene skyldes flere faktorer.

– Hvorfor?

– En av grunnene er at en større andel av deltakerne tar grunnskoleopplæringen som en del av introprogrammet. De må lære norsk opp til et visst nivå før de kan begynne på grunnskolen, som er et toårig komprimert løp. De rekker ikke å bli ferdig med grunnskolen i løpet av introprogrammet. Grunnskole regnes ikke som måloppnåelse, sier Nergård.

– Var det ikke sånn tidligere også?

– Jo, men tidligere var det veldig få som tok grunnskole. For noen år siden var det åtte elever som tok grunnskolen ved voksenopplæringen, nå er det 50. Vi har prioritert dette fordi det kommer mange unge uten papirer og skolegang fra heimlandet. I et lengre perspektiv er dette det mest fornuftige vi kan gjøre for å sikre en varig tilknytning til arbeidslivet, sier Nergård.

Bakerst i køen uten papir

– Når tallene har sunket fra 78 til 29 prosent på fire år: er det ikke også andre faktorer som spiller inn?

– Klart det. Det private og offentlige arbeidslivet i Møre og Romsdal har utfordringer med sysselsetting. Det er viktig at vi kvalifiserer elevene så de kan få en varig tilknytning til arbeidslivet. Da må man ha fagutdanning. Uten papir stiller man bakerst i køen, sier Nergård.

– Har innvandrergruppene endra seg, så det er færre med kvalifikasjoner som kommer?

Torårig er hovedregel

Ifølge Nergård har Molde lagt seg på at toårig introduksjonsprogram skal være hovedregel. Hun påpeker at dersom introprogrammet var treårig ville måloppnåelsen blitt atskillig høgere, da deltakerne hadde rukket grunnskoleløpet i introduksjonstida.

– I de to siste åra er det imidlertid noen som har fått en utvidelse av programmet for å fullføre grunnskoleeksamen. Dette er en prioritering Molde kommune har gjort som kan være med på å øke måloppnåelse, sier Nergård.

For få vgs-plasser

Nergård viser til Sunndal, som har atskillig flere deltakere med tilbud om treårig introprogram.

– De får da fullført grunnskole i programtida. Nesten samtlige går over til videregående etter endt program. Ergo får de måloppnåelse. Muligheten man har til å komme inn på videregående skole er svært ulik. Det er urettferdig at de har problem med å komme inn på videregående skole i Molde, sier Nergård.