Det har vært tradisjon i mange år at Statens vegvesen inviterer til en gratis «Russebilkontroll» i Årødalen. Onsdag var det 27 russebiler som tok turen.

– Det er litt færre enn det har pleid å være de siste åra. 20 biler fikk godkjent-oblat, og de som ikke fikk hadde stort sett småting de må fikse, sier kontrolleder Annette Henden.

Hun kjente igjen flere av bilene fra tidligere år.

– Det er nesten slik at vi kjenner igjen registreringsnumrene på bilene. Mange biler blir brukt om og om igjen. Noen har vært russebil i rundt ti år nå.

Romsdals Budstikkes uformelle undersøkelse med 21 av 27 biler på kontroll, viser at bilene i snitt er 23 år gamle. Den eldste bilen stammet fra 1985, mens den nyeste var 1998, altså samme årsmodell som russen sjøl.

"Ny bil" Annette Henden ledet kontrollen hos Statens vegvesen. Her er hun foran den nyeste bilen, en 98-modell. Inne i denne bilen hadde jentene tenkt sikkerhet og minimalt med løse gjenstander. Foto: Erik Birkeland

– Vi skjønner at de handler en del om pris, men vi skulle ønske at de kjørte nyere og mer trafikksikre biler, sier Henden og får anerkjennende nikk fra en av politiets utsendinger til kontrollen. Mye har skjedd på sikkerhetsfronten de siste 10–15 åra.

Billigste varianten

Midt i køa av russebiler står «Desperados», en Volkswagen Caravelle fra 1992. Sjåfør Erlend Andre Sandblåst erkjenner at bilen ikke er spesielt ny.

– Det merkes. Den er grei å kjøre sjøl om rattet er litt tungt. Vi må jo satse på å ikke krasje, og tenker at det går bra, sjøl om det ikke er ideelt, sier han.

– Vi tok den billigste varianten vi fikk til, og har gjort mye arbeid sjøl for å gjøre den til russebil. Vi har brukt mye av det vi har lært på skolen, sier medpassasjer Robin Aakvik.

Alle på bilen går yrkesfag på Romsdal VGS, og har slik tilnærmet seg mye praktisk kunnskap om sveising og montering.

– Det er helt klart betenkelig, at vi som unge og uerfarne sjåfører kjører en så gammel bil, med mye forstyrrelse i baksetet samtidig som kjøreegenskaper og sikkerhet ikke er topp moderne, sier guttene.

De er glad for å få den kontrollert og godkjent for russebruk.

Årgangsbil

Lenger fram står «Obi Van» og blir kontrollert. Mye rust er fjerne, og noe er malt over.

– Markedet er sjukt overpriset. Når man ser hva vi får for pengene, og hvor mye det koster, sier Anna Grimsmo Øines og Astrid Hilde.

De har brukt snart 70–80 tusen på bilen som er en 95-modell med russebiloblat fra 2009.

– Dette er en årgangsbil. En gammel traver av en russebil. Den har nylig blitt EU-godkjent, sier jentene.

– Bilen kunne vært bedre, men vi skal ikke råkjøre. Vi håper den er bra nok for de dagene vi skal bruke den, men det er viktig at ting er skikkelig, sier Erik Myhre, som også er med på bilprosjektet.

Ikke alle godkjent

Den store bilen til Ole Henrik Lervik, Morten Børstad, Sivert Høgset og Max Berg fikk ikke godkjent på kontrollen.

– Vi var forberedt på det. Vi har nylig fått tak i den, så det er forskjellig som vi må fikse, sier guttene om bilen fra 1997.

– Den skulle jo helst vært nyere, men det er dyrt. Denne har vært godkjent tre ganger før, sier de før de planlegger utbedring av bremselys og andre detaljer som må fikses.

– Det var en del dårlig innfesting av anlegg, som kan være brannfarlig, men også enkelt å gjøre noe med, sier Henden.

– Noen av bilene har stått parkert i 11 måneder nå, og det kan gi utslag i rust eller dårlige bremser, som vi så at flere hadde. Da er det verdifullt og betryggende at russen kommer hit og sjekker bilen, slik at de får litt tryggere kjøring, sier Henden.