I 1920 fløy Freia-flyet langs kysten av Norge fra Oslo til Trondheim og drysset 2–3 millioner flygeblader med Freia-reklame over bygd og by. Dette vakte stor oppsikt overalt, og var den første flygning i sitt slag distansemessig i Norge.

– Det å se et fly i levende live måtte jo være spesielt. Folk hadde jo hørt om fly, og det var både bilder og tegninger av fly i pressen, men da det plutselig kom over byen måtte ha vært en opplevelse, forteller flyentusiast Wiggo Hovde.

Tidlig ute med fly

Freia brukte fly tidlig for å skape blest om selskapet. Grunnleggeren, Johan Throne Holst, var kjent som en gründer og i 1892 kjøpte han Freia-fabrikken i Kristiania. Holst var sønn av Josepha Gørvell fra Molde. Den første flyturen hadde Freia-flyet over Kristiania i 1914, men PR-effekten ble langt større enn forventet da flyet dessverre krasjlandet i Frognerkilen. Seks år seinere startet Freia-flyet på en langt større reise.

Kommer flyveren idag?

At man var spent på flyet som skulle komme til byen, er det lite tvil om. Allerede dagene i forvegen annonserte man i Romsdals Budstikke om at flyveren var på veg. Den 23. november skrev avisa at flyveren i et iltelegram hadde meldt at han var i Bergen i går, og muligens kommer til Molde dagen etter.

Men ventetida ble lang og mange ringte Romsdals Budstikke for å etterspørre flyveren – noe også avisa hadde på trykk:

«Brrr! Det kimer i telefonen.

– Værsågod.

– Å De kunde ikke være så snild å si oss hvad tid flyveren kommer.

– Dessværre! Vi har ingenting hørt idag.

– Takk. Adjø.

– Adjø.

Brrr. Brrr.

– Værsågod.

– Kommer flyver´n idag?

Vi må gi samme svar.

Slik har det pågått i hele formiddag. – Det store spørsmål idag er: Hvad tid kommer flyveren? Det er hevet over enhver tvil, at det er en ventet gjest. Alle går og gir utseende av at de gjør godt; ti idag tør alle se fritt opp.

– Ja, hvad tid kommer så flyver´n?

Det er sannsynlig, at man har noget godt i vente til imorgen. Flyver´n ventes – efter hvad der meddeles oss – til Ålesund i eftermiddag. Og da kan han vel ventes hertil i morgen».

Endelig kom flyet

Også den 24. november haglet spørsmålene om flyveren til Romsdals Budstikke. Avisa skrev i en notis at det ventelig var flere skilsmisser siden husmødrene var for opptatt av å vente på flyveren enn å lage middag. Men den 25. november befant flyveren, Christian August Selmer Hellesen, seg i Ålesund og klokka 13.35 satte han kursen mot Molde.

Laget mye lyd

Klokka 13.50 kunne man allerede øyne en liten prikk på himmelen ute over fjordgapet. Det kunne se ut som flyet svingte nordover ved Julsundet, men lyden varslet Moldes innbyggere om at flyet var på veg mot Molde.

– Først og fremst vil jeg tro at lyden av flyet var spesiell å oppleve for folk. Få hadde nok hørt lyden av et fly før, og disse flyene laget nok temmelig mye lyd, sier Hovde.

Presis klokka 14.00 den 24. november 1920 seilte flyet i en stor bue over byen, og skyer av røde og gule plakater «med vigtige meddelelser til husmødrene om Freyachokoladens fortræffelighet spredes ut over byen». Etter to runder gikk kursen beint vest og deretter nordover i Julsundet mot Trondheim. Molde hadde hatt sitt første flybesøk.

Første landing

Men det skulle ikke gå mer enn ett år før moldenserne fikk nærkontakt med et fly. Det første flyet som landet i byen, var nok samtidig også fly nummer to i Molde. I november 1921 landet et reklamefly fra Tiedemanns Tobakkkompani i byen. Flygeren, Niels Hellesen, var oppvokst i Molde og med seg hadde han Alfred Sunde som mekaniker. Mekanikeren hadde oppgaven med å slippe ut flygebladene.

Rundtur i fly

Flyet var et krigsfly som var kjøpt fra Tyskland, og etter flyet landet på fjorden, tilbød de også turer til dem som ønsket det. For fem kroner fikk man en 15 minutt lang flytur, og flyet hadde plass til to passasjerer om gangen. Flere moldensere benyttet seg av tilbudet og på en av turene måtte også flyet nødlande nær Bjørsetholmene etter å ha fått problem med én av propellene. Alt gikk bra og flyet ble halt opp til saga ved Moldegård. Etter en uke ankom ny propell og flyet kunne fortsette ferden nordover. Mannskapet på flyet omkom for øvrig i en flyulykke ved Rørvik i juli 1922.

Kilder: Byhistoriker Ola Gjendem har bidratt til denne artikkelen, og bistått Romsdals Budstikke i arbeidet.

Molde bys historie, bind 3.

Romsdals Budstikkes avisarkiv

Sjøflyet fra Tiedemanns Tobakkompani var det første flyet som landet i Molde. Pilot var Niels Hellesen og med seg hadde han mekaniker Alfred Sunde. Moldenserne fikk også også tilbud om å ta seg en rundtur med flyet. På vingen står Einar Paulsen med skinnlue og ovenfor til venstre for ham står Ivar Lorentzen. Mannen midt i bildet heter Hungnes og var arbeider på Bolsønes. Bildet er tatt en lørdag i november 1921. Foto: E. Lorentzen
Bildet viser ett av flygebladene fra Freia-flyet i 1920. Utlånt av: Terje Aarø Foto: Privat
Romsdals Budstikke, 26. november 1920.
Wiggo Hovde kan det meste av flyhistorien i Molde. – Jeg vet ikke mye før 1928 – da var KLM for første gang på befaring i byen, forteller Hovde. Foto: Bjørn Brunvoll