MOLDE: Axess ble kraftig rammet av oljenedturen som kom i 2014, og som skyllet inn overhele bransjen. Omsetninga sank fra 366,1 millioner kr i 2015 til 290,7 millioner kr i fjor. Fra 2014 er det en halvering.

Fra 350 til 210 ansatte

Axess, som har kontor over hele verden, har redusert staben fra 350 til 210 ansatte.

Axess Gruppen har ca 80 ansatte i Molde, som inkluderer 60 i Axess, seks i Axbit og 15 i Alpa.

Ved nedbemanninga er det kuttet mer i administrasjonenn i utførende tjenester.

– Vi er veldig godt fornøyd med at selskapet igjen tjener penger. Det koster litt å snu ei slik skute. Det er mange grep som er tatt. Restruktureringskostnadene har vært høye. Men den underliggende driften er veldig sunn og god, sier Knut Stefanussen, direktør for forretningsutvikling, og finansdirektør Lasse Iversen i Axess.

– Det er klart det har vært en krevende omstilling. De ansatte har spilt veldig godt på lag. De skal ha kreditten for at vi har fått til dette. De fortjener skryt for den velvilje og det enorme pågangsmot de har vist – og fortsatt viser – i de prosessene vi har gått igjennom sier Knut Stefanussen.

Ledelsens lønninger ble redusert med ti prosent. Øvrig ansatte gikk inn på en midlertidig lønnsreduksjon.

Nye store kontrakter

De to direktørene lister opp en rekke kostnads- og effektiviseringstiltak som er gjennomført, i tillegg til reduksjon av bemanning og lønninger, som har bidratt til å snu skuta.

– Vi har inngått mange nye kontrakter, samtidig som vi har beholdt alle eksisterende kunder. Vi har økt våre markedsandeler betydelig. I løpet av det siste halvannet året har vi signert nye store langsiktige kontrakter med Archer, Statoil, Songa Offshore, Transocean, Saipem og Jernbaneverket. Det er også flere spennende kontrakter vi ligger an til å få i nær framtid. Det er tre store kontrakter hvor vi har fått indikasjoner på at det ser bra ut, sier Knut Stefanussen.

Han forteller samtidig at Axess har fått mye mer jobb direkte med olje- og gasselskaper enn tidligere.

– Vi har effektivisert arbeidsutførelse ved bruk av spesialutviklede programvareløsninger og teknologi, vi har utnyttet vårt globale fotavtrykk for å få internasjonale kontrakter, vi har redusert kostnader og administrasjon, økt effektiviteten og strømlinjeformet alle prosesser, sier Knut Stefanussen.

Knallhardt fokus

Han forteller at de har holdt knallhardt fokus på tre områder.

– Det første er teknologi og innovasjon. Vi har ikke kuttet i innovasjons- og utviklingsbudsjettene, men økt satsinga. Det andre er å skaffe langsiktige kontrakter. Det tredje er at vi har etablert oss på enda flere lokasjoner internasjonalt, sier Knut Stefanussen.

Det gjelder bl.a. i Accra i Ghana i Afrika og Mumbai i india.

– Hvordan ser det ut for 2017?

– Vi tror på ytterligere nedgang i markedet i 2017, men at vi skal ha om lag samme omsetning som i 2016 på grunn av økte markedsandeler og internasjonal vekst. For 2017 har vi budsjettert med en omsetning på 280 millioner kr og et resultat før skatt i overkant av 20 millioner kr. Per i dag ligger vi godt foran planen, sier Lasse Iversen.

Ledelsen ser for seg at Axess i 2022 skal ha mest av omsetningaen sin utenfor Norge, og at selskapet skal være enda mer teknologifokusert.