Molde: Kjellbjørn Johansen, fagansvarlig trafikk ved Molde politistasjon, har et skrekkeksempel han jevnlig blir tipset om.

– Det er ungdom som kjøper og trimmer elsykkel, istedenfor moped som krever opplæring og førerkort. En trimmet elsykkel kan kjøre minst like fort som maksimal tillatt hastighet med moped, og har man ikke riktig forståelse for trafikken og risiko, kan det gå veldig galt, sier han.

Han frykter et tilbakeslag for trafikksikkerheten.

– For å kjøre moped eller lett motorsykkel kreves en til dels omfattende opplæring for at man skal ferdes trygt i trafikken. For å bruke elsykkel er det ikke hjelmpåbud eller aldersgrense, men Forbrukerrådet anbefaler at brukeren er minst 14 år gammel, sier Johansen.

Ulovlig trimming

Han ser absolutt fordelene ved elsykler, både fra miljø- og mosjonsperspektiv, men de må brukes med fornuft.

– Det er en super idé å få litt motorhjelp når man sykler heim til Nordbyen. Men når noen suser forbi mopeder er noe galt. Vi har fått tips om folk på elsykkel som kjører mellom 50 og 70 kilometer i timen, sier Johansen.

Anskaffelse av sykler som yter langt mer enn lovlig er ikke noe problem. Enten kjøper man på internett, eller så kjøper man lovlig sykkel og trimmer den.

– Det kan bli dyrt for syklisten om man har en sykkel som yter mer enn lovlig. Når sykkelen er modifisert, vil som regel garantien opphøre. Forsikringen kan også bli ugyldig eller kraftig avkortet, sier Johansen.

Reglene er klare (se faktaboks). Har motoren på sykkelen større effekt enn lovlig, klassifiseres den som moped. Da kreves registrering, ansvarsforsikring, skilt og hjelm. Men det er ingen garanti for at Statens vegvesen godkjenner den modifiserte elsykkelen, for det melder seg også flere tekniske krav til bremser og lys på en moped.

Det er lov å overskride 25 kilometer i timen på en elsykkel, så lenge motoren da koples ut og pedalene produserer farta. Men sykler du på en trimmet sykkel og bruker pedalene, kan du likevel få et forklaringsproblem etter en eventuell ulykke.

Blir mer alvorlige ulykker

– Forskning viser at det blir flere, og mer alvorlige ulykker med elsykkel, fordi farta er større enn med vanlig sykkel. Det er ikke godt å se for medtrafikanter på avstand at syklisten har motor, og dermed kommer raskere inn i situasjoner enn man forventer.

Så langt er det ikke mange registrerte ulykker med elsykkel her, og Johansen håper det ikke trengs en alvorlig ulykke for at regelverket skal bli tydeligere. Det er også uklart hvem som skal kontrollere og hvordan man sanksjonerer mot el-syklister.

Riise Johansen etterlyser også presisering i registreringen av hvorvidt skader og ulykker skjer ved vanlig sykkel eller elsykkel. På akuttmottaket krysses det av for sykkel uansett om den har motor eller ikke. Uansett:

– Hjelmpåbud burde innføres snarest, om man har trimmet elsykkel eller ikke. Flere studier tyder på at det er større skadepotensial med elsykkel, fordi det kommer flere situasjoner og flere har høgere fart inn i situasjonene, sier Johansen.