Vinsjprodusenten I.P. Huse AS på Steinshamn har sikret seg sin hittil største enkeltkontrakt til ett fartøy, med fortøyningssystem til Njord-plattformen på Haltenbanken. Kontrakten sikrer de 140 ansatte ved bedriften jobb.

Fikk stor leveranse til Njord-plattformen i Norskehavet:

Det er Rolls-Royce Marine, som står for alt salg og markedsføring av I.P. Huse sine produkter, som har inngått kontrakten med Kværner.

Statoil har bestilt en oppgradering av den halvt nedsenkbare plattformen Njord A fra Kværner, som har valgt Rolls-Royce til å oppgradere plattformens fortøyningssystem. Kontraktsverdien for Rolls-Royce er på 157,5 millioner kroner. Fortøyningssystemet har en totalvekt på 1.170 tonn.

– Mye belagt

– Dette er en kjempekontrakt som er svært kjærkommen for oss, og gjør at mye av kapasiteten vår er belagt fra august i år fram til sommeren 2018, sier teknisk sjef Morten Hopland i I.P. Huse AS, som nå har ca. 140 ansatte.

I motsetning til mange andre offshoreleverandører, har de ingen som er permittert. Njord-kontrakten sikrer arbeidsstokken beskjeftigelse videre.

– For oss er dette et kjempestort oppdrag. Vi skal levere vinsjer med lavtrykk hydraulisk drift, såkalte fairleads og kontrollsystem, sier Morten Hopland. Han forteller at de har jobbet med tilbud og tekniske løsninger i flere år for å få storkontrakten,

I.P. Huse leverte for øvrig vinsjanlegg til Njord-plattformen da den ble bygd i 1996. Dermed gir Njord stor beskjeftigelse ved I.P. Huse for andre gang.

Oppgraderes på Stord

Plattformen Njord A skal oppgraderes ved Kværner på Stord. Det er som en del av oppgraderinga Rolls-Royce skal levere et 17-punkts fortøyningssystem.

Njord A er en flytende stålplattform med et integrert dekk med bore- og prosesseringsanlegg og boligkvarter. Den har vært brukt til utvinning av Njord-feltet som ligger omtrent 130 km utenfor Kristiansund, og 30 km vest for Draugenfeltet.

Fra før har Njord A et 12-punkts fortøyningssystem som nå skal oppgraderes til et moderne 17-punkts system. Den halvt nedsenkbare plattformen skal forankres på omtrent 330 meters dyp.

På feltet i 2020

Leveringene fra Rolls-Royce skal etter planen skje i 2018, mens plattformen skal tilbake til feltet i 2020, klar til nye 20 år.

Oppgraderinga av plattformen skal utføres ved Kværner på Stord og er en del av et prosjekt i Statoil kalt Njord Future, som skal forlenge levetida ved Njord-feltet.

– Vi er stolte over å bli valgt av Kværner til å være med på dette viktige oppgraderingsprosjektet. Det er første gang i Norges historie som oljenasjon at en plattform taues til land for en omfattende oppgradering, tidligere oppgraderinger har skjedd offshore, sier Knut Hovland, direktør for Customer & Services i marinedivisjonen til Rolls-Royce.

Njord A ble opprinnelig levert av det som i dag er selskapet Kværner i september 1997. Dekket ble produsert på Stord, mens skroget ble levert fra Verdal. Plattformen var på veg ut til felt bare 28 måneder etter at byggekontrakten ble signert.

Rolls-Royce har cirka 50 000 ansatte i over 46 land. Det britiskeide konsernet er en stor leverandør av løsninger som gir drivkraft på land, sjø og i luft. Virksomheten har fem hovedområder: Sivil luftfart, militær luftfart, marine, powersystem sog kjernekraft.

I Norge er det om lag 2 400 Rolls-Royce ansatte, hvorav 1 800 i Møre og Romsdal. Flertallet av disse jobber Rolls-Royce Marine AS i marinedivisjonen,

Statoil ruster nå opp Njord-plattformen på Haltenbanken for mange milliarder kroner. Foto: Statoil