Strekninga Mordal vest for Molde til Eidskrem i Aukra er en missing link på en ellers sammenhengende sykkelveg fra Lønset til Aukra, og videre til Fræna via Nasjonal sykkelrute 1 som åpna i fjor.

Et forprosjekt med støtte fra Gass-ROR er i gang for å se på mulighetene for å legge til rette for sykkel på nevnte strekning.

Tre eksperter fra Nederland er invitert for å være et blikk utenfra, og bidra til at involverte kan tenke «utafor boksen».

Etter befaring i snøkave og solskinn onsdag, tok de tre med inntrykkene til seminar på Alexandra torsdag med nær tjue ulike fagfolk til stede.

Stefan Bendiks fra Artgineering mener forholdene ligger godt til rette for å få til gode løsninger på strekninga.

– Men man må bestemme seg for hvilket nivå man vil ha. Hvis man skal ta grep slik at man KAN sykle uten å risikere livet, trenger det ikke koste så mye. Men vil man gjøre det slik at folk føler seg INVITERT til å sykle, vil det koste mer, sa han til Romsdals Budstikke om inntrykkene fra befaringa.

Dette var sentralt på seminaret – skillet mellom «å våge, å kunne, og å føle seg invitert».

De mest ihuga kan sykle mellom biler i tett trafikk i byer.

Flere sykler hvis det lages trygge sykkelveger- eller filer.

Inspirasjon

Mirjam Borsboom fra «Den nederlandske sykkelambassaden» innledet, bla a med tall for økonomiske gevinster av at mange sykler, basert på flere nyere forskningsprosjekt:

  • 31 milliarder Euro er utregnet besparelse i helsevesenet i Nederland av alle som sykler i landet, fordi syklister er friskere.

  • 364 Euro per år per ansatt som sykler, det er besparelsen for arbeidsgivere av samme grunn.

  • 14 millioner Euro per år er utregnet besparelse i Utrecht pga mer effektiv trafikkavvikling grunnet syklistene.

– Dette er tall som er viktig å bruke for å motivere til å legge til rette for sykling, sa hun.

«Den nederlandske sykkelambassaden» er for øvrig et nettverk av forskningsmiljø, private, offentlige, og organisasjoner i Nederland som fremmer sykling. De er involvert i sykkelprosjekt i hele verden. Borsboom sykler for øvrig sjøl mye fordi det gjør henne glad.

Verksted og rapport

Etter innledningene ble tilhørerne satt grupper, til et verksted der de skulle foreslå konkrete måter å legge til rette for sykkel på, for strekninga Mordalen – Eidskrem.

Prosjektleder Geir J. Göncz skisserer vegen videre slik:

– Etter seminaret og innspillene herfra, skriver vi en rapport. Basert på den, lager vi et forslag til sykkelløsninger for Mordal – Eidskrem, og kostnadsberegner dette. Neste trinn er å få det inn i budsjettet.

Sykkelveg Mordal – Eidskrem ligger inne i kommunedelplan for Molde, men foreløpig ikke i noe budsjett. (Se undersak.)

Mange 80-soner i Fræna

Aukra og Molde har åpenbar interesse av prosjektet, men også Fræna deltar. Fra Frænas side ble det kommentert at de ønsker å lære av det som kommer fram, bla a fordi kommunen har mange vegstrekninger med 80-grens der sykling oppleves farlig.

Stefan Bendiks mener verden nå er klar for deres budskap:

– Det skjer en eksplosjon i tilrettelegging for sykkel i hele verden. Vi har ingen anelse i dag om hvordan framtida for sykling blir.

Rundt tjue fagfolk fra Aukra, Molde og Fræna, fra Vegvesenet og fylkeskommunen, Friluftsrådet og Syklistenes landsforening på «sykkelverksted» torsdag. I forgrunnen Bjørn Gregull, Geir Göncz og Tove Charlotte Æsøy. Foto: Marit Heiene
Det nye i Nederland er slike sykkel-highways, uten kryss, tilrettelagt også for elsykler med høg fart. Foto: dutchcycling.nl